Автомобилите, които са регистрирани в България, а се карат в Румъния, са основен проблем за нашия застрахователен пазар. Около това мнение се обединиха участниците в конференция на тема:
"Автомобилното застраховане в Югоизточна Европа: Трансгранични проблеми и решения", която се провежда с медийното партньорство на *Econ.bg.
Има данни, че на един човек в Северозападна България са регистрирани по 720 автомобила в Румъния, съобщи зам.-председателят на Комисията по финансов надзор (КФН) Борислав Богоев.
Обезщетенията, платени в автомобилното застраховане, представляват 83% от всички застрахователни обезщетения. 70% от премийните приходи в застраховането идват от застраховането на коли. 8,50 лева от всяка сключена полица постъпват в Гаранционния фонд, който покрива щетите, причинени от водачи без застраховка. При пътнотранспортни произшествия в Румъния се търсят обезщетения от българските застрахователи и Гаранционен фонд. Заведените щети към Гаранционния фонд са в размер на 65 млн. лева. "Това са пари, които изтичат от националния капитал на България", заяви Богоев.
За 4 години броят на пътните произшествие с коли с българска регистрация в Румъния е нараснал 15 пъти. 1798 иска за обезщетение от автомобили с наша регистрация, карани в северната ни съседка, са заведени за първите шест месеца на годината. През 2010 г. 22% от общия брой заведени щети на автомобили с българска регистрация са реализирани в Румъния.
Причините за този "автотуризъм" са два пъти по-ниските премии по застраховка „Гражданска отговорност" в България в сравнение с Румъния, по-ниските данъци и такси и по-лесното регистриране на автомобил у нас.
За справяне с проблема от румънска страна предвиждат колите с регистрация от други държави да могат да се карат в Румъния не повече от три месеца, а след това да е необходима пререгистрация. Трудно е обаче да се контролира колко често колите с българска регистрация излизат и влизат в Румъния заради отпадането на гранични контрол.
От Българската асоциация на автомобилните застрахователи предлагат няколко мерки за справяне с проблема. Една от тях е до 14 дни след покупко-продажба на автомобил регистрацията му да става невалидна и да е необходима пререгистрация. Това предложение е прието на второ четене от Народното събрание и се очаква скоро действащата наредба да бъде променена.
Друга идея е регистрацията на колата да се обвързва с постоянния адрес на гражданина и когато се променя адресът, да се променя и номерът на колата.
Застрахователите предлагат още премията по застраховката "Гражданска отговорност" да се плаща еднократно като по този начин се избягва участието на Гаранционния фонд при изплащането на премии. Това предложение обаче е отхвърлено от Народното събрание.
Създаването на информационна база данни, в която нотариусите да въвеждат информация за всяка прехвърлена кола, също е сред идеите на застрахователите.
Предлаганите мерки изискват промени в Закона за движение по пътищата и Закона за местните данъци и такси. За решаването на проблема трябва да се предприемат синхронизирани действия от всички засегнати страни, категорични бяха участниците в конференцията.