Отношенията между Румъния и България във връзка с проекта "Дунав мост 2“ приличат на отношенията между виното и туризма.
Това коментира днес по време на първия ден на форума "DiVino.Taste" Любомир Попйорданов, който е сред учредителите и в момента почетен председател на Управителния съвет на Българската асоциация за алтернативен туризъм (БААТ). Той добави, че не се знае какво ще е бъдещето на проекта, след като министър Росен Плевнелиев беше избран за президент. В същото време не е ясно доколко избраната за вицепрезидент Маргарита Попова ще успее да се справи с румънското нежелание "мостът да расте".
Българското вино гледа с голямо недоверие родния туризъм. Той от своя страна използва виното като гостилничар - кани го на масата и избира най-евтините му рецепти и предложения. "Двете страни взаимно не се познават и си нямат доверие. Имам чувството, че те взаимно не се харесват. Тоест, те се харесват по необходимост понякога, но от това не се получават нито семейство, нито деца", продължи с образните сравнения експертът. Налице е необходимост българските туризъм и вино да се срещнат и да се "разберат и харесат", коментира още Попйорданов.
По време на днешното събитие беше цитирано и изказване на директора на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов. Според него хотелските стаи у нас, ако не най-празните в целия свят, то със сигурност са най-празните в Европа. По този повод Попйорданов коментира, че в избите у нас има големи количества вино, които седят неизползвани и неотворени. Той допълни: "Не знам дали можем да направим такъв паралел между празните стаи и пълните бъчви с вино, които не сме могли да реализираме. Но сигурно има място за подобен размисъл".
Родният туризъм не познава и не харесва българите в качеството им на потенциални клиенти. Отвреме навреме се пускат "фишеци", че ще има намаления - особено в началото на сезона. "Отрезвяването" обаче идва, когато руските, немските и английските туристи започнат да потвърждават резервациите. "Този български клиент за момента не сме го спечелили, дори не сме в неговото сърце. А той е единственият, който разбира проблемите на българското вино и българския туризъм", коментира Любомир Попйорданов.
От какво се интересуват чуждестранните туристи, които идват на посещение у нас? На първо място - от пейзажа (дивата красота на природата). У нас той е изоставен и не е обект на защита. Благодарение на това всеки може да направи каквато си сграда поиска, обясни експертът. Той допълни, че кризата е помогнала за това презастрояването да спре.
Приключенията - различните възможности за посещение на изби, винени региони и други, резултатът от пътуването и възможността за показване на спомен от посещението на съответното място - снимка, вино или сувенир, и опознаването на автентично българско гостоприемство и кухня са друга част от нещата, които привличат туристи. Те се интересуват и от възможността да научат повече за българските сортове вина, стана ясно още днес.
*Сайтовете iNews.bg и Jenite.bg, част от медийната група на 3Бей.бг АД, към която принадлежи и Econ.bg, са медийни партньори на изложението.