Задължителната застраховка за шофьорите "Гражданска отговорност" може да поскъпне между 10-15% до края на годината. Това съобщи пред вестник "Монитор" Юрий Тодоров, председател на Асоциацията за застрахователна сигурност.
Поскъпването се налагало предимно заради огромните размери на заведените искове за неимуществени вреди от пострадалите при пътно-транспортни произшествия. Тенденцията за нарастване на финансовите претенции на шофьорите започнала след увеличаване на лимита на застраховката "Гражданска отговорност", каза Тодоров.
Такава промяна беше направена в началото на миналата година. Таванът на дължимата компенсация при произшествие с двама или повече пострадали достигна 5 млн. лева а дотогава беше 1 млн. лева. При катастрофа с един пострадал максималната компенсация също скочи от 700 хил. на 1 млн. лева. За материални вреди горната граница се качи от 200 хил. на 1 млн. лева. Според последните промени в Кодекса за застраховането от юни 2012 г. ще влязат в сила още по-високи лимити за компенсациите при злополука.
В България цените на "Гражданска отговорност" са едни от най-ниските в Европейския съюз. Тодоров припомни, че дори в съседна Румъния задължителната полица струвала двойно по-скъпо. У нас средната цена на застраховката е около 200-250 лева за коли с двигател до 1800 кубика.
Междувременно от Комисията за финансов надзор (КФН) съобщиха, че обхватът на "Гражданска отговорност" към април е 74%. В България са регистрирани приблизително 3,2 милиона превозни средства, което означава, че 832 хиляди автомобила се движат без задължителната полица. През същия месец на 2010 г. обхватът на "Гражданска отговорност" е бил 75%. Според представители на застрахователния бранш обхватът на застраховката може да се повиши заради въвеждането на електронната система за издаване на полиците.
Една от причините за сравнително ниския обхват на "Гражданска отговорност" е, че много автомобили, които не са в движение, не са снети от отчет, каза Юрий Тодоров от Асоциацията за застрахователна сигурност. По думите му застраховката ще стане по-масова и след въвеждане на "бонус-малус" системата. Асоциацията вече е разработила модел, по който системата може да заработи, но КФН ще вземе решение дали да използват точно него. Според нея шофьорите ще плащат повече или по-малко в зависимост от точките в талоните им. Другият критерий е дали автомобилът им е участвал в катастрофа.