Единственият производител на горива у нас "Лукойл България" в специален документ обясни ценовата си политика. От компанията обясниха, че тенденцията към поскъпване на горивата както у нас, така и в цял свят е резултат от комбинираното действие на множество причини.
Нарасналото потребление в страни като Китай, Индия и Бразилия, сигналите за излизане от икономическата криза на най-големите световни потребители и свързаната с това инфлация, бяха последвани от събитията в Северна Африка и Близкия Изток, които изостриха опасенията за редовността на доставките и настроиха пазара към запасяване. Това предизвика рязко покачване на котировките както във фючърсната търговия на нефт, така и на международния пазар на готови горива.
От началото на годината цените на суровия петрол и готовите горива на международните пазари са отбелязали скок от 23 на сто. В същото време, повишението на цената на дизеловото гориво в България за същия период е в рамките на 12%, изцяло за сметка на намаляване на търговската печалба, отчита доставчикът на горива и продължава:
Отговорът на въпроса, защо у нас дизеловото гориво е по-скъпо от бензина, е следният: В почти целия Европейски съюз, с изключение на Швеция, дизеловото гориво без акциз и ДДС е по-скъпо от бензин А95. Тази тенденция е трайна и е резултат от увеличеното потребление на дизел в световен мащаб.
Поради социалните функции на дизеловото гориво обаче, повечето европейски страни са възприели такава данъчна политика, че след данъчно облагане крайната цена на бензина става по-висока от тази на дизела, както поради големите разлики в акцизните ставки (до 300 евро на 1000 л), така и чрез различни облекчения - ниски или нулеви ставки за биодизел, преференции за различни групи потребители или по-ниско облагане с ДДС.
Към настоящия момент у нас почти половината от крайната цена на горивата (40-46%) се формира от държавни вземания - ДДС и акцизи. С повишаването на акциза в началото на годината и влизането в сила на изискването за 3% биокомпонент в дизеловото гориво, неговата цена нарасна. Поради липсата на акцизни преференции за гориво с 3% биосъставки и малката разлика между акцизните ставки на бензините и дизела (под 50 евро за 1000 л), крайната му цена надхвърля тази на бензин А 95 и тази тенденция може да се промени само чрез промяна в данъчната политика.
От компанията обясняват още:
При сегашната пазарна конюнктура бизнесът на транспортните фирми е силно затруднен. Тези затруднения обаче са причинени в много по-голяма степен от срива в строителния сектор и свиването на производството, които ги лишиха от огромен обем поръчки, отколкото от повишаването на цените на горивата, защото те са включени в цената на тяхната услуга. В този смисъл претенциите им към производители и дистрибутори на горива са необосновани.
Пазарът на горива в България е напълно свободен и при наличието на пет рафинерии в пряко съседство, няма никакви пречки за внос на горива по законосъобразен начин, ако техните цени са по-изгодни от тези на бургаския комбинат, става ясно още от информацията, публикувана от Darikfinance.bg.