През последните 10 години - от 2000 г. до днес, начело на пътната администрация в страната са се изредили 17 директори. Общият брой на хората, които са заставали начело на агенцията, е 11. От тях 3-4 са били истински професионалисти, 1-2 са били приблизително професионалисти, а останалите 5-6 души са били „мераклии". Това заяви днес по време на пресконференция председателят на Българската браншова организация „Пътища" Румен Йовчев.
Като истински професионалисти бяха посочени Милош Поцков, Константин Таушанов, Павел Диковски и Албен Родопманов. В същото време доскорошният директор на пътната агенция Янко Янков е бил чист "мераклия" по думите на Йовчев.
Като доказателство за това твърдение беше посочено, че Янков е бил добър единствено в четене на документи, които са му били предварително подготвени. Като резулат от това по време на едно събитие бившият пътен шеф е прочел, че от магистрала "Тракия" са построени около 170 км, а в действителност към онзи момент вече са построени 210 км.
Повечето чуждестранни фирми изпращат второ и треторазрядни екипи за строителството на обекти у нас. Освен това те не стараят особено да спазват зададените им срокове, беше отчетено още по време на днешното събитие. Като примери бяха посочени японската корпорация „Тайсей", която е сменила 4 екипа докато строи софийското метро, испанската фирма FCC, която "не си дава особен зор при строежа на Дунав мост 2" и турската фирма "Мапа Дженгиз", която не спазва никаква безопасност на труда при строежа на магистрала „Люлин".
Като друг основен проблем в момента беше посочена липсата на пари в бюджета за зимно поддържане. За това свидетелствали условията в търговете, обявени от Национална агенция "Пътна инфраструктура". В тях се посочва, че фирмата, която иска да поддържа съотвения пътен участък, трябва да разполага с 3/5 от неоходимите материали и да може да осигури парите, необходими за поддържането, за година напред. За Районна пътна служба-Годеч например, тези средства възлизат на около 250 хил. лв., стана ясно от думите на Йовчев. Той добави, че според негова информация в момента НАПИ дължи 130 млн. лв. на фирмите, като в това число влизат 45 млн. лв. за зимно поддържане.
От браншовата организация "Пътища" ще излязат с предложение към новото правителство българските и чуждестранните фирми да могат да участват наравно в големите инфраструктурни проекти в България. За тази цел се обмисля възможността като референции към предни свои проекти фирмите да могат да представят и първи клас пътища, а не само магистрали. В момента условието, според което само фирми, строили магистрали, могат да участват в големи инфраструктурни проекти, ограничава участниците в тези проекти само до 2-3, сред които "Холдинг Пътища" АД, "Трейс Груп" ООД и "Автомагистрали-Черно море" АД.
Друго предложение касае намирането на по-ефективен начин за събиране на средства за ремонт и строителство на пътища. Една от възможностите предлага пътните такси, винетките, глобите и акцизите на горивата да се натрупват в един фонд, както е било по време на правителството на Иван Костов. Тогава са събирани над 700 млн. лв., а по последните данни от миналата седмица приходите от винетки за годината възлизат едва на около 150-180 млн. лв.