За пръв път японски компании, сред които автомобилният производител Nissan Motor, произвеждат продукти извън Япония, а след това заради по-скъпата йена, застаряващото население и вече по-добрите умения на работната сила в чужбина, ги внасят обратно в Страната на изгряващото слънце. Това унищожава една вековна традиция, според която това, което се продава в Япония, трябва да се прави там, пише „Блумбърг“.
Решението на Nissan да внася произведените в чужбина автомобили през 2010 г., отвори пътя за някои от най-големите японски компании, включително козметичната Shiseido и производителя на електроника Toshiba Corp, да направят същото. Вносът на японски компании в Япония се е увеличил повече от двойно през последното десетилетие и стига рекордни стойности. За последните две години той е нараснал с 31%, а за последните десет отчетеният ръст е 61%.
„Решението на Nissan беше епохално“, заяви анализаторът от Deloitte Tohmatsu Consulting Масато Сасе. „Преди това съществуваше мълчаливото предположение, че това, което се продава в Япония, ще е направено в Япония“, допълни той.
Моделът „направено от Япония“ замества „направено в Япония“. При новия модел компаниите отварят производствени звена, като обръщат по-малко внимание на национализма. Това може да повиши конкуренцията между бизнесите за сметка на работните места в третата по големина икономика в света. Същевременно увеличаването на безработицата ще задълбочи свиването на икономиката. Експертите прогнозират, че през това десетилетие Япония ще изгуби 4 млн. работни места в сферата на промишлеността и строителството.
Според анализаторите в периода до март 2015 г. японските производители ще изготвят 39% от продукцията си в чужбина.