Правителството предлага промени в Закона за автомобилните превози, с които се въвеждат мерки за по-голяма сигурност при автобусните превози и се предприемат стъпки за внедряване на интелигентните транспортни системи в областта на автомобилния транспорт и за интерфейси с останалите видове транспорт, обясняват от МС.
Също така, със законопроекта на национално ниво ще бъдат приложени разпоредбите на Регламент (ЕС) 181/2011 относно правата на пътниците в автобусния транспорт.
Група промени са свързани с въвеждането на допълнителни мерки за сигурност при автобусните превози и се отнасят основно до условията на автогарите и превозваните багажи. Изрично се забранява превозването на багаж, който не принадлежи на пътник, пътуващ с автобуса. За такова нарушение шофьорът ще бъде наказван с глоба от 1000 лв., а който е разпоредил или допуснал извършването на подобен превоз – с глоба или имуществена санкция от 3000 лв.
За автогарите ще бъдат въведени допълнителни изисквания по отношение на сигурността им. Те ще бъдат регламентирани в наредбата, която издава министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията за задължителните изисквания към автогарите, условията и реда на работа в тях. С мерките ще се вменят ясни отговорности на превозвачите, водачите и собствениците на автогари за повишаване сигурността на автобусните превози. Неизпълнението им ще се санкционира с 1000 лв.
Въвеждат се и глоби за лицата, допуснали обществен превоз с технически неизправно или непреминало предпътен технически преглед превозно средство (1000 лв.). Имуществената санкция за превозвачите, които не са организирали извършването на предпътни технически прегледи на превозните средства или медицински прегледи на водачите, е 1500 лв.
Регламентът урежда правилата за недопускане на дискриминация между пътниците по отношение на транспортните условия, защита на правата им в случай на произшествия, в резултат на които са причинени смърт или телесна повреда на пътник или загуба или повреда на багаж, създаване на задължение за предоставяне на помощ на лица с увреждания и с намалена подвижност и др. Регламентът се отнася за редовни превози на разстояние не по-малко от 250 км, обясняват от МС.Със законопроекта в националното законодателство се въвеждат и изискванията на Директива 2010/40/ЕС за рамката за внедряване на интелигентните транспортни системи (ИТС) в областта на автомобилния транспорт и за интерфейси с останалите видове транспорт.
Сред примерите за прилагане на ИТС са системите за управление, наблюдение и контрол на движението в градовете и по автомагистралите, системите за безопасност на превозните средства, електронните системи за събиране на пътни такси за изминато разстояние, сателитните системи за навигация по пътищата, единният европейски телефон за спешни и аварийни обаждания (тел. 112) и др.
Смята се, че внедряването на ИТС приложения и услуги ще осигури цялостно подобряване на ефективността и безопасността на пътния транспорт, както и минимализиране на негативното влияние на транспорта върху околната среда. За целта към министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията ще бъде създаден съвет по ИТС. Неговите задачи ще бъдат да изготвя, приема и наблюдава изпълнението на национален план за действие за внедряване и използване на ИТС и интерфейси с останалите видове транспорт, да прави предложения за правното регулиране в тази област, за ефективното прилагане на законодателството и т. н.
Наличието на видеонаблюдение на автогарите ще стане задължително за получаването на лиценз. Това е едно от допълнителните правила, които обмисля Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Информацията съобщи в края на месец юли в интервю за агенция "Фокус" ресорният министър Ивайло Московски. По думите му при автогарите в по-голямата си част се управляват от частни фирми.