Автор на статията: Ивелина Георгиева ( ivelina.georgieva@3bay.bg )
11 паркоместа в София претърпяха трансформация днес (16.09.11) и се превърнаха в градинки с много цветя и зеленина, спокойни читални за четене на вестници и списания, място за игри, плаж и много други прояви.
Идеята за преобразяването на паркингите е част от кампанията Parking Day. Целта ѝ е да се осъзнае колко е голямо едно паркинг място и да се покаже колко неща могат да се случат на него, заяви организаторът на проявата Симеон Василев. Според него паркингите могат да бъдат използвани през този един ден в годината рационално за всякаква форма на изява.
Мисията на Parking Day е да привлече внимание към нуждата от повече отворени за хората градски пространства, да предизвика публичен дебат около това как да се създават и разпределят обществените пространства и да подобри качеството на градската среда, посочват организаторите.
"Нашата идея не е да се отървем от автомобилите и паркингите, а да покажем в един ден от годината, че града може да изглежда различен", обясни Василев, цитиран от iNews.bg.
Местата, върху които са се разположили привържениците на екоидеята, са служебна собственост на организациите към които работят. В инициативата участват институт "Сервантес", Полски културен институт, американското посолство, безплатният културен гид "Програмата", Световният център "Интерпред", Нов български университет, мобилният оператор "Виваком", мебелна компания Dunlopillo и медиите "Дневник", "Капитал" и БНТ.
Посолството на САЩ у нас превърна паркомястото си пред "Александър Невски" в къмпинг, безплатният гид "Програмата" отреди мястото си за игра на футбол на маса, НБУ и институт "Сервантес" правиха лимонада на жълтите павета и снимаха минувачите по улиците, за да облепят след това с техни снимки кола, облечена в картон. Замисълът на студентите е да покаже, че колата може да бъде и нещо забавно, а не само средство за отделяне на вредни емисии. Мобилният оператор "Виваком" заложи на лятната идея за плаж и излет.
Инициативата е един единствен ден и ще продължи до 20.00 часа днес.
Parking Day стартира през 2005 година в САЩ, когато едно арт дизайн студио превръща за няколко часа един паркинг в парк. Оттогава тя се превръща в световна кампания, която се провежда всяка година на 16 септември в 30 държави и 200 града от всички континенти на планетата.