119 975 автомобила в цялата страна ще бъдат спрени от движение, защото нямат застраховка "Гражданска отговорност". Данните за колите и имената на собствениците им са предадени на КАТ от
застрахователния Гаранционен фонд миналата седмица. Това съобщил пред в."Сега" генералният секретар на фонда Николай Сотиров.Подобна акция се провежда за пръв път у нас.
"Единствената възможност автомобил да бъде спрян от движение според българското законодателство е да се отнеме свидетелството му за регистрация", коментираха експерти от КАТ. Затова пътните полицаи
ще трябва да издирят собствениците и да им вземат документите. Повече от година общият информационен център на КАТ и фонда не успяваше да заработи, за да бъдат установени некоректните шофьори. Сега
вече центърът действа и процедурата по отнемане на шофьорските книжки на неизрядните е стартирала. Най-напред фондът е разпратил 163 000 писма на нередовни граждани с покана да подновят застраховката
си до 1 месец. "Само 43 000 от тях представиха доказателства за подновяване", съобщи Сотиров. "Неизрядните близо 120 000 водачи не само ще се окажат със спрени от движение автомобили, но и ще бъдат
глобени с 400 до 600 лв.", разясни той.
Говорителят на пътната полиция Любка Маринова смята, че системата се използва само за да се установи дали даден шофьор има валидна застраховка за колата си. Пътните полицаи нямали основание да
започнат повсеместно да привикват хората и да спират колите им от движение, съобщи БГНЕС. "Можем да им съставим акт за нарушение на Закона за движение по пътищата и те имат 3 дни срок да донесат в
"Пътна полиция" талон за застраховка", казва Маринова. Но това не означавало да обикалят по домовете и да искат документите на нередовните.
КАТ, Гаранционният фонд и Комисията за финансов надзор дълго си разменяха критики заради ниския обхват на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Миналата година например КАТ спря от
движение заради липсата на застраховка 3545 автомобила, заловени при обичайните проверки по пътищата. Според международното гаранционно споразумение застраховка трябва да имат поне 90% от водачите,
но в България месеци наред този процент е по-нисък и към момента е около 86%. Ако ситуацията не се подобри, има опасност дори да се върне проверката за валидни полици, когато български автомобил
преминава граница на ЕС.
Междувременно загубите на застрахователите по "Гражданска отговорност" достигнаха рекордните 70 млн. лв. към края на септември. Очаква се цифрата да стигне 90 млн. лв. до края на годината.