Със 7% е намаляла консумацията на безалкохолни напитки през 2009 г.
Общото потребление се равнява на 1709 милиона литра или със 128 млн. литра по-малко от постижението през предходната година. По този начин и потреблението на грава от населението намаля от 242 литра на 226 литра. Спад се отчита във всички групи и категории напитки с изключение на категориите "Студен чай" и "Лайт".
По цени на дребно на пазара са реализирани напитки на стойност 1457 милиона лева или с 121 млн.по-малко от предходната година. Въпреки спада в консумацията на безалкохолните напитки, техният дял в общото потребление на всички видове търговски марки напитки на пазара остава на ниво от 62,4%. Това става ясно от публикувани днес данни на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България
При газираните напитки потреблението е намаляло със 7,5% или с около 54 млн. литра. Групата "колови" напитки продължава да държи лидерскa позиция с дял от 34%. При напитките "лайт" е отбелязан минимален ръст от 1,1%.
Потреблението на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води през 2009 г. е по-малко с 6,3% или с близо 50 милиона литра. По тази причина през изминалата 2009 г. са се падали по 100 литра на глава от населението в сравнение със 106 през 2008 г,
Въпреки спада в консумация на бутилирани води, тази група напитки продължава да лидер сред всички търговски марки напитки с най-висок дял - 27,5%.
С 9,3% (9 милиона литра) е намаляло потреблението на плодови сокове и нектари. Консумацията на глава от населението е намаляла с 1 литър и достигна 12 литра. Въпреки неблагоприятната статистика от 2009 г., разнообразието от плодови сокове и нектари се увеличава. На пазара има над 1400 вида плодови сокове и нектари (вкл.разфасовки и опаковки) от над 65 марки местно производство и от внос.
Обемът на потребление на негазирани напитки през 2009 г. е намалял с 13 млн. литра или със 7,3% в сравнение с предходната година. В тази група напитки най-голямо намалението се отчита при плодовите сиропи - с 11%.
Доброто изключение през 2009 г. е потреблението на напитки от групата "студен чай" с ръст от 5,6%. Общата им консумация достигна ниво от 22,3 милиона литра.
След високите ръстове през последните няколки години за първи път в групата "спортни и енергийни напитки" се отчита спад от 13,2%. Това е групата с най-малък относителен дял сред безалкохолните напитки, но с най-висока средна цена на българския пазар.
Макар и с по-забавени темпове, продължава тенденцията фирми, които нямат финансов и кадрови ресурс да покрият изискванията за безопасност на храните, да прекратяват своята дейност. Броят на регистрираните в Министерство на здравеопазването обекти за производство на безалкохолни напитки към края на 2009 г. е 268 или с 19 по-малко от същия период на предходната година.