Наскоро беше регистрирана "Българска асоциация на професионалистите в маркетинговите изследвания и проучванията на общественото мнение" (Bulgarian Association of Marketing and Opinion Researchers - BAMOR). Нейни учредители са 14 водещи агенции в тази област: "Алфа Рисърч" ООД, "ББСС" ООД, "Витоша рисърч" ООД, "ГФК България" ЕООД, "ЕСТАТ" ООД, "Мап маркетинг рисърч" ООД, "Маркет линкс" ООД, "Маркет тест" АД, "МБМД консултинг" ЕООД, "Нет-СБ" ООД, "Ноема" ООД, "Прагматика" ООД, "Саут Ийст Юръп Рисърч Корпорейшън" ООД, "Синовейт" ЕООД.
Основен приоритет на новосформираната организация е да въвежда и подпомага световните практики в областта на маркетинговите проучвания. Тя ще работи върху професионалното развитие на своите членове, акцентирайки върху обучението на младите изследователи. БАМОР ще се стреми да засили сътрудничеството и обмяната на информация между производители и потребители като представя резултати от маркетингови изследвания и проучвания на общественото мнение.
Поради липсата на ясни регулационни механизми в областта на маркетинговите изследвания и проучвания у нас, намерението на БАМОР е да наложи в професията и практиката етичен и професионален кодекс, разработен на базата на утвърдения Кодекс на Европейската асоциация на изследователите в областта на общественото мнение и маркетинга (ESOMAR) и да следи за неговото прилагане.
"Секторът на маркетинговите и социални изследвания у нас отдавна премина периода на ценови войни, нелоялна конкуренция и неясно качество на изследователската услуга и надживя времената, в които агенциите пребиваваха в състояние на "студена война помежду си", коментира председателят на БАМОР Стоян Михайлов. Той допълва още, че "на преден план излизат общите интереси на компаниите и именно това се оказа общото виждане на съоснователите. С учредяването на БАМОР вече са налице възможности за представителство на бранша като цяло на ниво държавни или международни институции и сродни организации. Клиентите също приветстват това, защото то означава уеднаквени стандарти за качество в сектора. В крайна сметка изследователският пазар у нас се нуждаеше от подобна организация и самият факт, че успя да я излъчи, е индикатор за зрялост.
За постигането на тези амбициозни цели асоциацията ще проучва и анализира националното законодателство, което регламентира използването на изследванията и проучванията на общественото мнение и ще отправя препоръки за подобряване на правните норми. Новите членове си поставят за цел да подпомагат и представляват работодатели при атестацията на учебни програми в университетите, както и да поддържат активни връзки с други организации в тази сфера за постигане на общи цели и обмен на ноу хау.
*Информация на партньор на Econ.bg