Досега за никого не беше тайна, че изпитите за шофьорска книжка можеше да се вземат по лесния начин. През последните 4-5 години не е направен и най-плахият опит понятието "черен пазар" на
книжки да бъде изчистено. Това коментира пред bTV министърът на транспорта Александър Цветков.
"Годишно се продават около 15-20 хиляди книжки, като една книжка струва не по-малко от 300 лева", каза Цветков и допълни, че това е най-ниската стойност на неофициалната статистика.
По думите на Цветков, със започнатите през миналото лято промени в методиката на работа, черният пазар на книжки се спира. Според него в много от учебните центрове е имало "топла" връзка между изпитващи и преподаватели, тъй като няма изпитващ, който да не е бил преподавател. Това, по думите му, предоставя идеални условия за корупция. Министърът обясни, че е достатъчно курсистът да даде сигнал, че желае да му се посредничи - нещо, което е изключително лесно да се направи и трудно да се докаже.
Нормативната уредба даваше широки предпоставки за корупция, заяви Александър Цветков, цитиран от БГНЕС. "Ние не сме измислили топлата вода", каза Цветков и допълни, че има европейски модели, които гарантират честност при провеждането на шофьорските изпити. Изпитът с листовки вече ще бъде анонимен, както са например кандидат-студентските изпити, обясни той. А т.нар. кормуване пък ще става под наблюдението на видеокамера. Транспортният министър заяви, че това няма да оскъпява шофьорските курсове, тъй като всеки служител на "Автомобилна администрация", който провежда изпита, ще носи със себе си камера и ще я монтира в автомобила непосредствено преди изпита. Записите от камерите ще се съхраняват и проверяват във времето. По този повод се създава вътрешно звено за контрол в администрацията, което ще се занимава именно с тези записи, поясни министърът.
Относно проблема с източването на БДЖ транспортният министър заяви, че най-фрапантната сделка в железницата е тази с доставката на рециклирани вагони. По документи вагоните трябва да са доставени, но тях реално ги няма, добави той. Вагоните е трябвало да бъдат доставени от Франция и Германия, като цената на един е 550 хиляди евро, каза Цветков. Миналата година са доставени 12 такива вагона, като 6 от тях вече не са в експлоатация заради различни повреди, а останалите 18 вагона изобщо ги няма в България, но те са приети с приемателни протоколи и са платени 85% от тях. Тази скандална поръчка и одитът на БДЖ са предоставени на прокуратурата, каза още Александър Цветков.
Що се отнася до заплатите на работещите в БДЖ транспортният министър заяви, че те няма да се бавят, тъй като са въведени "желязна" финансова дисциплина и сериозен контрол. Най-големият проблем на БДЖ обаче продължават да бъдат натрупаните дългосрочни задължения, които са в размер на почти 550 млн. лева, а към доставчици те са около 170 млн. лева.
На въпрос дали следи разследването за смъртта на хората във влака София - Кардам, Цветков заяви, че се е запознал със случая в детайли и лично негово мнение е, че за този пожар има и косвени виновници, които не са били нито във влака, нито срещу тях се водят дела.