Един на всеки седем имейла, които се разменят в офиса, съдържат клюки, слухове или друго по-“пикантно“ съдържание, посочва Daily Mail, цитирайки изследване. Изданието с комичен тон отбелязва, че клюкарстването вместо „около машината за вода“, вече се е пренесло в интернет трафика.
Анализът на социалните изследователи се базира на хиляди имейли от фалиралия вече енергиен гигант Enron, но учените посочват, че сходна ситуация твърде вероятно важи и за всяка по-голяма компания където и да е по света.
14,7% от имейлите са се касаели за трети лица, които не са присъствали, тоест са съдържали клюкарска информация.
Ерик Гилбърт, който е сред извършилите анализа, посочва, че в средностатистически план, корпоративният служител изпраща по 112 имейла на ден. Той уточнява, че макар и почти 15% от тях да са клюкарски, това не значава непременно наличието на нещо лошо в тона на писмото.
„Всякакво малко късче информация, като например „Ерик каза, че ще закъснее за срещата“, също се брои за клюка. След няколко подобни имейла у човек се заражда усещането, че Ерик вечно закъснява и е такъв човек“, допълва Гилбърт.
Въпреки всичко все пак има превес на негативния тон на клюките в сравнение с неутралния или позитивния – те са 2,7 пъти повече от по-приятелските и „леки“ слухове.
Изследователите са разпределили имейлите на седемте нива, конструиращи йерархията на Enron – от най-ниското до президентите. Донякъде очаквано, разглеждайки отношенията на едно и също равнище, на най-ниско ниво се наблюдават и най-много клюки. Това, което е интересно, е, че на второ място се класират вицепрезидентите и управителите.
На първо място при слуховете и сплетните между различни равнища отново се подреждат вицепрезидентите и управителите, обсъждайки и одумвайки най-висшата инстанция ръководители, а същевременно – и най-нисшата.