Около една четвърт от българите (21%) са използвали Интернет през мобилния си телефон или смартфон, а 28% от тях са използвали мобилни приложения. Това сочат резулатите от проучване от април 2010 г., направено по поръчка на Nokia и реализирано от checkbox.com, в което са участвали 744 души.
Най-популярните групи от мобилни приложения за потребителите са: навигацията (44%), новините (42%), времето (36%), каледнарните отметки (34%).
Анкетираните местни потребители, които са запознати с малките по размер програми, са инсталирали средно по 8.5 приложения на мобилния си телефон. 13% от потребителите вече са сваляли платени приложения.
Причините, поради които не се изпозлват Интренет и мобилни приложения от мобилния телефон, са несигурностите, свързани с такси (33%), малкият размер на екрана на телефона (21%) и липсата на интерес като цяло (21%).
28% от участвалите в допитването вече използват мобилни приложения. По-голяма част от това се дължи директно на производителите на приложения (44%), OviStore Nokia (34%) и Application Store на местните мобилни оператори (22%). Най-често споменаваните причини за използването на определелен App Store са свързани с по-голямо разнообразие на приложения, пре-инсталиран достъп на мобилния телефон и липса на допълнителни регистрации.
Потребителите научават информация за нови приложения главно от приятели (48%) и форуми (43%). Около една четврът от потребителите (27%) научават за нови приложения от блогове.
Желани приложения от компании са НОИ, където хората могат да проверят настоящия си здравно-осигурителен статус, данните, свързани с осигуряването, и други. За потребителите от медиийната индустрия, които искат да получават местни и международни новини, желани приложения са свързани и с прогнози за времето, програмата за телевизията и други. Други желания за приложения включват плащане на сметки през мобилните телефони и проверка на и-мейл и уведоямаване. Сред най-желаните приложения са и такива, свързани с транспорта като информация за разписанията на автобусите, влаковете и самолетни полети, резервации, инфомация за закъснения и цени.
Подобрените опции за зуумиране и по-добрата четливост на текста се считат за основен фактор, който води до увечлиаване на ползването на Интернет през мобилните телефони (според 67% от потребителите), следвани от оптимизация на уеб сайтовете за по-малки екрани (57%) и flash support за мобилни и смартфони (57%).
"Проучването, което Nokia подготви за ползването на мобилен Интернет и приложения, е първото, което е правено някога в България. Дoсега нямаше официална статистика, която да се ползва от компаниите, потребителите или мобилните оператори", каза Росен Петков, регионален мениджър на Nokia за Балканите. "Интересът към мобилни приложения в световен мащаб не е просто голям, а огромен. В момента, Ovi Store генерира повече от 1.7 милиона сваляния на ден. Затова и гледаме на това проучване като начин да покажем нуждите, желанията и въпросите на потребителите свързани с употребата на мобилен интернет и приложения в България", допълни той.