22 инцидента са станали по жп прелезите от началото на годината

25.06.2009 | 12:47
по статията работи:
НКЖИ отбеляза Европейския ден за безопасност на жп прелезите
22 инцидента са станали по жп прелезите от началото на годината

От началото на 2009 г. до днес по жп прелезите в България са станали 22 инцидента. В тях жертвите са 2, а ранените - 10 души. Това сочи "черната статистика" на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) на връх Европейския ден за безопасност на жп прелезите - 25 юни. Той беше отбелязан в България за първи път с мащабна информационна кампания в цялата страна, съобщиха от железопътния превозвач.

Въпреки всички мерки и инвестиции в модернизация на прелезните настилки и сигнализационната техника, предприети от страна на НКЖИ, данните са все по-тревожни. Затова говори и фактът, че по време на кампанията само на един от прелезите в София - жп прелез "Щросмайер" в кв. "Захарна фабрика", за 2 минути 12 автомобила преминаха нерегламентирано през прелеза въпреки спуснатите бариери и подадените светлинни и звукови сигнали. Чиста случайност спаси от удар с влак майка шофьор, която докато возеше детето си на задната седалка, премина рисково през релсите при спуснати бариери.

През 2007 и 2008 г. в България са станали 63 инцидента на жп прелези. В тях шестима са убити, а 19 са ранени. При 98% от инцидентите на жп прелезите са виновни водачите на превозни средства (МПС, с животинска тяга и т.н.). Целта на международната кампания - Европейски ден за безопасност по жп прелезите, е не да бъдат уплашени шофьорите, а да бъдат запознати с правилата за безопасно преминаване през жп прелезите, които са заложени в Закона за движение по пътищата и които могат да спасят техния живот или този на техните спътници.

Парадоксално е, че България е на първо място в Европейския съюз по процент охраняеми жп прелези и в същото време лидер по брой инциденти на тях. В мрежата на НКЖИ има 823 броя железопътни прелези. Около 726 от тях (в това число 456 с автоматични и ръчни бариери и 270 с автоматични прелезни сигнализации) са охраняеми и са оборудвани с елементи и устройства, осигуряващи безопасното преминаване на возилата през прелеза. 52% от прелезите в България са с бариери и 35% са снабдени със сигнализация. В Германия тези проценти са съответно 46% и 7%, в Унгария - 20% и 31% и в Словакия - 28% и 19%. Мрежата на НКЖИ е и с най-малко неохраняеми прелези сред жп мрежите на останалите страни от ЕС - едва 13% за България, срещу 47% за Германия, 49% за Унгария и 53% за Словакия. В същото време България е на второ място след Словакия с най-много инциденти на жп прелези. У нас на всеки 100 броя прелези има по 2,7 инцидента. След нас са Унгария (2,01), Франция (1,2), Германия (0,67), Италия (0,19).

Най-често срещаните нарушения на прелезите са свързани с преминаването на пътни и товарни превозни средства през прелезите при спуснати бариери или при подаден червен сигнал, че приближава влак, както и счупване или удряне на бариерните греди. Всеки инцидент на жп прелез освен с материални щети (близо 150 хил. лв. за 2007 и 2008 г.) и неудобства - счупени бариери, повредени сигнализационни устройства, намаляване на скоростта или блокиране на движението на влаковете, закъснения на графика на движение на влаковете, носи риск и за живота и здравето на нарушителите.

През 2007 и 2008 г. НКЖИ е монтирала нови еластични прелезни настилки на 67 прелеза. За 2009 г. компанията предвижда подмяната на още 20 прелезни настилки, които отговарят на всички технически норми, европейски стандарти и екологични изисквания. От 2007 до 2008 г. компанията е инвестирала общо над 3,275 млн. лв. в подмяна на прелезните настилки. През 2009 г. планираните вложения възлизат на 1,826 млн. лв. Компанията започна да монтира и постоянно видео наблюдение на натоварените и проблемни прелези.

През 2009 г. на 24 прелеза в страната НКЖИ ще инсталира допълнителен фар с трета бяла бавно мигаща светлина, която показва, че прелезното устройство работи и към прелеза не пристига влак. Освен това с модернизацията на системите, НКЖИ ще намали времето за затваряне на прелезите за преминаване на влак, което ще повиши комфорта за шофьорите.

НКЖИ призовава водачите на превозни средства да спазват правилата за движение по пътищата и да внимават при пресичането на участъци от жп инфраструктурата за подадените сигнали от автоматично-прелезните устройства. Всяко нарушение на правилата за движение и преминаване при спуснати бариери или забранителен сигнал създава опасност за живота на водачите на пътни превозни средства и пътниците в тях.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 16.04   1071 г. – С превземането на Бари Италия се освобождава напълно от Византийска власт. 1346 г. – В Скопие Стефан Душан обявява създаването на Сръбско царство,...