22% от задълженията на хората са просрочени, сочи проучване за навиците на плащанията в България. Гражданите бавят плащанията си след падеж средно по 19 дни.
При бизнеса обаче има увеличаване както на просрочените задължения, така и на сроковете за погасяване. 72% от търговските плащания се правят в срок, което е влошаване с два пункта на показателя спрямо миналата година, обясни Райна Миткова, която управлява една от големите колекторски агенции, цитирана от БНР.
По думите на Миткова, ако една фирма издава 100 фактури средномесечно, 72 фактури се плащат редовно, всички останали трябва да се прояви още толеранс или усилия да се съберат, а пък част от тях се отписват. При гражданите се удължава срокът на плащане на просрочията, но не и общият им размер.
Според Миткова по-добре е просроченият дълг да се погаси, преди да започне съдебен процес.
Когато се свържем с тях, те много често казват: "Съдете ме, не ме тормозете", а ние ги осъждаме и от там нататък, знаете, вече има си съдебни такси, адвокатски хонорари, дългът набъбва, същият клиент се появява и започва да ни се кара: "Вие сега защо с лошо, защо ме осъдихте?"
Ако дългът се събира от колекторска фирма, това не го увеличава, а комисионата за услугата се плаща от кредитора – т.е. от компанията, която е поискала услугата, казва управителят на колекторската фирма.