3 млн. души са данъкоплатците, които през миналата година са използвали електронните услуги на Националната агенция по приходите (НАП), показват данните на ведомството. Най-популярни и търсени сред услугите продължават да са подаването на данъчни и осигурителни декларации, подаването на справки и документи, на искания за издаване на удостоверения, както и проверката на здравен статус, на регистрация по закона за ДДС или на регистрация на самоосигуряващи се лица.
Иначе през миналата пандемична година електронните услуги на агенцията са използвани 120 млн. пъти. Това, както и разработените 150 вида онлайн услуги от страна на приходната администрация, я нареждат на водещо място в страната сред дигиталните институции, показва анализ на приходното ведомство.
300 млн. лв. годишно спестява НАП от преки административни разходи, благодарение на въведената електронна комуникация. Към днешна дата агенцията използва 125 IT системи и приложения за предоставяне права на клиентите за централизиран достъп, така че те ефективно и защитено да предоставят и получават документи и информация по електронен път.
С въвеждането на персоналния идентификационен код, НАП даде шанс на физическите лица да общуват с администрацията онлайн без да е необходимо да закупуват електронен подпис. Днес близо 1 млн. граждани имат активен ПИК от НАП, с който могат да ползват както електронни услуги на приходната агенция, така и на други институции като НОИ, Националната здравноосигурителна каса, Агенцията по заетостта, Агенцията по вписванията, Министерство на земеделието и 60 общини в страната.