30% от сайтовете за кредити защитават потребителите

10.01.2012 | 17:04
по статията работи: Петър Чернев
ЕС проведе мащабна проверка, включваща над 500 сайта. Три са били най-големите проблеми
30% от сайтовете за кредити защитават потребителите
Снимка: Sxc.hu

Националните правоприлагащи органи провериха над 500 уебсайта, на които се предлагат потребителски кредити, в 27­- те държави-членки на ЕС плюс Норвегия и Исландия. Инспекцията е била проведена с цел да се установи дали потребителите получават информацията, на която имат право съгласно законодателството на ЕС за защита на потребителите, преди да подпишат договор за потребителски кредит.

Също така е било проверено и как предприятията прилагат Директивата относно потребителския кредит (наскоро транспонирана в държавите­членки). Тя има за цел потребителите по­лесно да разбират и сравняват кредитните оферти. Това става ясно от информацията на представителството на ЕК в България.

От общо 562 уебсайта, проверени първоначално, само 30% са издържали прегледа за спазване на съответните правила на ЕС за защита на потребителите. Останалите 70% (393) са били набелязани за допълнително разследване.

Трите най-големи проблема, които бяха установени, са:

  • Липсваща информация в рекламата на потребителски кредити: Рекламните текстове на 258 уебсайта (46% от всички) не съдържаха цялата стандартна информация, която се изисква съгласно Директивата относно потребителския кредит.  Например: i) годишния процент на разходите (ГПР), който е от важно значение при сравняване на офертите, ii) информация дали таксите за задължителни допълнителни услуги (напр. застраховка) са включени в общите разходи, или iii) относно срока на кредитното споразумение;
  • Липса на ключова информация относно офертата: 244 уебсайта (43%) не са предоставяли ясна информация относно различните елементи на общите разходи, напр. i) относно вида на лихвения процент (фиксиран, променлив или комбинация от двата вида), ii) относно срока на кредита (ако е приложимо), и iii) относно някои от разходите, свързани с кредита (напр. относно таксите за сключване на споразумение);
  • Подвеждащо представяне на разходите, при което разходите по кредита са представени по начин, който е неверен или може да заблуди потребителите. Например: i) по начина, по който се изчислява цената, или ii) ако потребителят не е информиран, че освен разходите за самия потребителски кредит съществува и допълнителна задължителна застраховка. Този проблем е бил отчетен при 116 (20 %) от всички уебсайтове.

През следващите няколко седмици и месеци националните органи ще се свържат със стопанските оператори. От тях ще бъде изискано да представят разяснения или да извършат корекции на своите уебсайтове. Ако това не бъде изпълнено, в зависимост от приложимото национално законодателство може да бъде започнато съдебно производство, водещо до налагане на глоби или дори закриване на уебсайтовете.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 20.03   1413 г. – Хенри V става крал на Англия. 1792 г. – Законодателното събрание на Франция официално одобрява използването на гилотината за екзекутиране. 1808 г....