За мобилните оператори в Европа стартът на комерсиално предлаганите услуги се явява шанс да възвърнат част от инвестициите си в 3G, които общо възлизат на повече от 100 млрд. щ.д. за лицензи и още много милиарди за подобряването на мрежата и създаването на приложения за употребата й.
Като свидетелство за големите разходи преди няколко дни дойде и новината за австралийския мобилен оператор, собственост на Singapore Telecommunications Ltd. и Vodafone, който съобщи, че изграждането на собствена 3G мрежа му е струвало 781 млн. щ. д.
Знаци за прохождащата вече технология са и действията през последните месеци с пускането на нови услуги от страна на мобилните оператори, влизането на нови компании на пазара за 3G помощни устройства, както и голямото вече предлагане на 3G мобилни телефони.
И трите водещи световни производителя на мобилни телефони - Nokia Oyj, Motorola Inc. и Samsung Electronics Co. Ltd. – както и много от техните преследвачи вече предлагат 3G телефони, елиминирайки несъвършенствата, наблюдавани при стартирането на услугата.
Пускането в експлоатация на мрежите на Vodafone и Hutchison Whampoa Ltd. в Европа и очакваните скоро услуги от Orange на France Telecom and T-Mobile на Deutche Telekom, ще увеличат достъпа на потребителите до 3G услуги след като те бяха отдавна представени в Япония и Южна Корея.
До средата на август 3G има 23.5 млн. потребители в Япония, а в Южна Корея – 9 млн. Hutchison имат 3.2 млн. в Европа и Хонг Конг.
Ако съществуващите вече пазари могат да бъдат индикатори, мрежата от трето поколение би накарала потребителите да харчат повече пари за мобилни услуги.
Например в Италия, където Hutchison Whampoa стартираха услугите си миналата година, средният потребител дава за 3G мобилни услуги около 35 евро, докато потребителите на GSM мрежи – по 25 евро. /yahoo.com