Около 4,7 милиона чуждестранни туристи са посетили страната ни през лятото, обясни Румен Драганов, председател на Института за анализи и оценки в туризма. Основните страни, от които са дошли туристите са Германия, Русия, Румъния и Гърция.
Туристите от чужбина са отсядали на различни места, като основно са се използвали големите морски туристически комплекси – най-много в района на Слънчев бряг и заобикалящата го инфраструктура – Свети Влас, Обзор, Равда, Ахелой, Поморие. Много от тях са предпочели да почиват по други курорти от Южното Черноморие в отсечката между Созопол, Приморско и Китен, отбеляза Драганов.
Българите предпочитат Гърция и Турция за почивка
И докато все повече туристи идват от северните държави, то българите масово предпочитат да почиват по гръцките плажове. Лятото бе хитова дестинация Гърция, като почиващите българи там бяха с 34,6% повече в сравнение с миналата година, обясни Драганов, цитиран от агенция „Фокус“. Другите предпочитани дестинации са Турция като съседна държава и европейски дестинации като Италия и Испания.
Експертът добави, че в годишен план на почивка извън България отиват между 3 и 3,2 милиона души. Около 3,7 милиона пък са българите, които са били по Черноморието като организирани туристи през това лято. Значителен брой от тях са ползвали своите имоти - втори дом – отсядане при близки, роднини и приятели, и други форми на туризъм, каза още Драганов.
„Хитът между българите беше насочен в две дестинации като модни – Лозенец и къмпинг „Градина”. Масово посещение имаше при най-предпочитаните семейни курорти като Албена, Поморие и други дестинации по южното черноморие, добави Румен Драганов.
Според него има дълбока концептуална грешка в развитието на сектора у нас, която очакваме да бъде отстранена със създаването на министерство на туризма. Това се очаква да бъде направено още в структурата на следващото правителство, припомни Драганов. Според него новото министерство следва да отстрани недоразумението, че нито един от министрите на туризма до момента не е могъл да посочи нито една туристическа атракция – публична държавна собственост, която той управлява и чрез която той създава работни места. Именно тези дестинации подобряват и местните икономики, на база на които се прави национална реклама.
„Рекламата, която имитираме в последните години, е архаична, хаотична, без цел и е свързана с безумно и безсмислено изхарчване на огромни европейски и национални пари”, заяви Румен Драганов.
Според него бъдещото министерството на туризма трябва да има отношение в три основни направления. Едното е създаване на регистър на туристическите атракции – публична собственост и тяхното управление. Второто направление е създаване на регистър и управление на туристическите зони, места и точки, тъй като имаме изключително големи проблеми с туристическите зони и тяхното управление.
Третото е свързано със защита на икономическите интереси на Европейския съюз, на България, на инвеститорите в туризма и на потребителите на туристически услуги, смята експертът.