41% са функционално неграмотните възрастни в България

22.10.2018 | 17:00
по статията работи: econ.bg
Един на всеки петима европейци и един на всеки петима 15-годишни е функционално неграмотен, което означава, че не може да чете добре, така че да извлича правилно информацията от различни източници, да я обработва и да взима решения
41% са функционално неграмотните възрастни в България
Снимка: под лиценза на creative commons

Един на всеки петима европейци и един на всеки петима 15-годишни е функционално неграмотен, което означава, че не може да чете добре, така че да извлича правилно информацията от различни източници, да я обработва и да взима решения, които се основават на този анализ. У нас функционално неграмотните възрастни са 41%.

В интервю за предаването "Хоризонт до обед" доц. Илияна Гаравалова от Института по български език към БАН посочва, че развиването на грамотността трябва да започва в ранно детство. Тя смята, че е сложно да се каже какво може да се направи по въпроса в училищна възраст.

"Това е един доста сложен въпрос. Това, което ние се опитваме да направим в рамките на нашата кампания "Написаното остава, пиши правилно", е на първо място да привлечем вниманието на българската общественост към това, че ценностите малко са изместени и то не в правилната според нас посока. Искаме да обърнем внимание на това, че да си грамотен, да владееш средствата на езика, да се изразяваш добре, е всъщност престижно, че то те прави успешен човек. Не на последно място се стараем това да не звучи назидателно, а да бъде поднесено на учениците под формата на игра, защото, когато човек се забавлява, той усвоява нещата много по-добре и ги помни много по-дълго. Нашата кампания се реализира вече пета година, като първоначално започна под формата на провокация по софийските улици – спирахме хората, за да направят една кратка диктовка и да проверят доколко са грамотни. След това това прерасна вече в кампания, която се изявява най-вече на 24-ти май в Седмицата на четенето и Деня на езиците, но и през цялата година, защото непрекъснато получаваме покани от вече десетки градове и десетки училища в тези градове за нашите езикови игри", казва Гаравалова. 

Доц. Гаравалова не смята, че проблемът с липсата на грамотност може да бъде обяснен с това, че много уроци се виждат скучни на учениците: "Смятам, че отговорността на това да си образован е лична преди всичко. Не може учителят да бъде клоун, за да може вниманието на детето да бъде привлечено към съответния урок". 

 

 

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 06.12   963 г. – Лъв VIII е избран за римски папа. 1240 г. – Армията на монголския владетел Бату Хан покорява Киевското княжество. 1534 г. – В Еквадор е...