Общо 5 са вариантите на чешкия консултант за трасета на третия лъч на софийското метро. Това съобщи за БТА изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД Стоян Братоев.
Предложенията ще се обсъждат от експертен съвет в направление "Архитектура и градоустройство" към Столичната община. Ще се иска и мнението на гражданите кой вариант да бъде предпочетен.
При всички варианти се говори за строителството не на скоростен трамвай, а за "леко метро". Това по думите на Братоев означава, че откритите участъци в проекта ще са над 40%, а в този случай става въпрос за над 55% открито трасе и подземен 8-километров участък главно в центъра. Станции ще има на всички възлови спирки.
Първият вариант, който е предложен от консултантите, е старият, заложен в Общия устройствен план - от кв. "Княжево" по бул. "Цар Борис Трети", центъра и оттам до бул. "Ботевградско шосе". Обследването на пътникопотока при този вариант сочи, че там има 115 хиляди пътници дневно. Индикативната стойност на строителните дейности е 720 млн. евро.
Вторият вариант е по бул. "Владимир Вазов", като се поеме обслужването на ж.к. "Хаджи Димитър", ж.к. "Левски Г", ж.к. "Левски В", оттам до бул. "Мадрид, по бул. "Янко Сакъзов", паметника "В. Левски", бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Прага", ул. "Св. Г. Софийски", с връзка с трамвайното трасе при бул. "България" и бул. "Иван Е. Гешов". През ж.к. "Белите брези" трасето ще влиза под земята по малък участък от бул. "Цар Борис Трети". От бул. "Овча купел" ще влиза към едноименния квартал. Според обследването на пътникопотока са възможни 125 хиляди пътници дневно. Индикативната стойност на проекта е 750 млн. евро.
Третият вариант е идентичен с втория. Разликата е, че при кръстовището между булевардите "Мадрид" и "Евлоги и Христо Георгиеви" трасето ще продължи по "Евлоги и Христо Георгиеви" с връзка с метростанция "Софийски университет" . От там ще продължи по маршрута на втория вариант до бул. "Овча купел". Обследването сочи, че възможният пътникопоток е 137 хиляди пътници. Индикативната стойност на проекта е около 740 млн. евро.
Четвъртият вариант е от бул. "Владимир Вазов", театър "София", бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", пл. "Орлов мост", бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Прага", ул. "Св. Георги Софийски", под площта на Медицинска академия, с връзка с трамвая при кръстовището на бул. "Иван Е. Гешов" и бул. "България", през ж.к. "Белите брези", ж.к. "Красно село" и при ул. "Житница" с естакада към ул. "Президент Линкълн", откъдето трасето ще стигне до кв. "Горна баня" с връзка при жп линията София - Перник. Тук консултантите също са посочили, че е възможен поток от пътници в размер на 137 хиляди души. Чешките консултанти са посочили, че това е проектът, с най-добри показатели. Индикативната стойност на проекта е 730 млн. евро.
Петият вариант е идентичен с четвъртия. Трасето няма да минава под Медицинската академия, а ще продължава по ул. "Св. Георги Софийски". При Института по хигиена продължава към кръстовището на булевардите "Иван Е. Гешов" и "България" и през ж.к. "Белите брези" продължава по част от трасето в четвъртия вариант. Според обследването в този случай са възможни 140 хиляди пътници дневно. По думите на Братоев този от вариантите е с много експлоатационни недостатъци. Стойността на проекта според предварителната оценка е над 740 млн. евро.
Всички предложени варианти са с едни и същи връзки с първия и втория лъч на метрото - при НДК с втория лъч и при Ректората - с първия. Отпаднала е идеята метрото да минава по ул. "Алабин", като това е трябвало да бъде и причина за разкриването на археологията под улицата. Освен това във всяка една от сумите, които са предвидени като индикативни е включено строителство на депо за този лъч, което ще е около 100 млн. евро, както и купуването на мотриси за обслужването му. Както във всички варианти, така и в този се предвижда и бъдещо отклонение към кв. "Княжево" и към кв. "Слатина" - до спортната зала "Арена Армеец". Такива отклонения са заложени във втория лъч - към кв. "Илиянци", а в първия лъч има заложено продължение към Бизнес парк "София".
Особеността на третия лъч ще е захранването на мотрисите. За разлика от експлоатирания първи лъч и строящият се втори, при третия електрозахранването няма да е чрез релса, а чрез проводник над мотрисата по подобие на трамваите. Това е начинът да не се налага покриването на откритие участъци. Трасето на третия лъч няма да се пресича хоризонтално с нито един друг път.
Общинското дружество "Метрополитен" подготвя тръжната документация за избор на строител на продължението на първия лъч на метрото от бул. "Цариградско шосе" до летище "София". До септември ще бъде приключен и анализът на приходите и разходите. По думите на Стоян Братоев има индикации за осигуряване на финансиране. Това означава, че при начало на строителството през следващата година за две години и половина ще имаме над четири километра продължение на метрото, отбеляза Братоев.