Повече от половината европейци (59%) смятат личната покупка на нещо малко за свое изконно право, което им се полага. Това сочат резултатите от първия „Индекс на малките изкушения“.
Изследването, което е проведено от MasterCard в цяла Европа и включва над 12,000 потребители от осем държави, разкрива, че въпреки икономическата нестабилност купувачите продължават да инвестират в лични покупки, като харчат за себе си средно по 51 евро за нещо малко поне веднъж месечно.
Независимо от икономическите трудности в региона европейците не са склонни да се откажат от малките изкушения, като повече от един на всеки пети анкетиран заявява, че все още харчи пари за себе си.
Личната почерпка е по-важна от това да почерпим някой друг. Докато двама на всеки пети анкетирани (40%) казват, че по-скоро биха почерпили някой друг, отколкото себе си, европейците харчат средно по 5 евро по-малко, когато купуват нещо малко за своите приятели или семейство.
Един на всеки десет посочва, че основната причина да купи нещо за някой друг, като напр. кутия бонбони или бутилка вино, е защото знае, че ще го сподели с него и следователно ще има лична полза.
Германците се нареждат на първо място що се отнася до пo-големи суми, похарчени за малки изкушения – средно по 72 евро на едно пазаруване, което може би показва по-добри икономически условия.
Във Великобритания са по-предпазливи и харчат най-малко за лични почерпки – средно по 32 евро на едно пазаруване. Също така споделят, че се чувстват най-зле, когато харчат пари за себе си - една четвърт (25%) изпитват вина, когато си купуват нещо малко. Така купувачите във Великобритания се оказват най-гузните в цяла Европа.
Малките изкушения са основен фактор за нашето благосъстояние, като над една трета от анкетираните (36%) посочват по-доброто настроение като основна причина да си купят нещо малко. Почивните дни (26%) и различните празненства (24%) са следващите най-често срещани причини. Желанието да зарадват семейството и приятелите си също е важна причина да почерпят (58%).
Във всички включени в изследването държави закупуването на по-малки изкушения като храненето навън, взимане на храна за вкъщи, шоколади, бонбони и десерти има по-голяма честота, което показва, че всъщност по-малките покупки са по-важни за нашето настроение.
Интересен е фактът, че продукти като кафето и сиренето са посочени като необходимост, а не вид почерпка, особено в Италия и Франция, докато по-големите покупки като бижута и ваканции са ясно класифицирани като луксозни.
Жените са по-склонни да харчат пари за дрехи, чанти и обувки подобно на мъжете, които плащат и за хранене навън, алкохол, DVD-та, CD-та и видео игри.
По-младото поколение е и най-склонно да дава пари за малки изкушения. Докато един на всеки пети анкетиран (20%) признава, че всъщност плаща за повече почерпки от началото на финансовата криза, по-младите харчат и най-много, що се отнася до по-големи луксозни покупки, като почти една трета (29.7%) отделят повече пари за ваканции, хранене навън, дрехи и аксесоари от началото на рецесията.
В сравнение по-възрастните анкетирани над 55 години все още си купуват малки изкушения, но 38% казват, че гледат на малките почерпки като кафето и сиренето като на стоки от първа необходимост.