Кодова дума за SMS-играта на Econ.bg (за периода 28-29 април 2011 г.): DEN
Повече за играта ще научите ТУК. Участвайте, за да спечелите големите награди, които раздаваме по случай 10-ия рожден ден на Econ.bg
През периода 2006 - 2010 г. образователната структура на населението на възраст 25 - 64 години продължава да се подобрява. Тя следва ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя и дела на хората с основно и по-ниско образование. Това става ясно от публикуваните днес данни на Националния статистически институт (НСИ).
Относителният дял на населението с висше образование (колеж и университет) се увеличава от 21.9% през 2006 г. на 23.2% през 2010 г., или с 1.3 процентни пункта, а на тези със средно образование се увеличава от 52.5 на 56.2%, или с 3.7 процентни пункта. Същевременно относителният дял на лицата с основно и по-ниско образование намалява с 5 процентни пункта - от 25.6 на 20.6%. Това означава, че понастоящем 79.4% от населението в най-активната възраст за трудова дейност (25 - 64 г.) е със средно или висше образование.
Предучилищно образование
През учебната 2010/2011 г. броят на самостоятелните детски градини с директор е 2 138, или със 124 по-малко в сравнение с 2009/2010 учебна година. Основно намаляват детските градини в селата - 112, или 90.3% от намалението на общия брой.
Броят на децата, настанени в детските градини за учебната 2010/2011 г., е 223.2 хил., което е с 16.4 хил., или с 8% повече от броя им през 2006/2007 г. и с 2.5% повече в сравнение с предходната година. Обхватът на децата в детските градини, изчислен чрез груповия нетен коефициент на записване, нараства от 74.3% за 2009/2010 г. на 74.9% за 2010/2011 година.
Общо образование
В началото на учебната 2010/2011 г. учебни занятия се водят в 2 096 общообразователни училища, от които 155 начални, 1 360 основни, 12 прогимназии, 166 гимназии и 403 средни общообразователни училища (СОУ). В сравнение с предходната учебна година поради закриване или преобразуване общият брой на общообразователните училища намалява с 25.
През учебната 2010/2011 г. броят на учениците във всички видове общообразователни училища е 615.6 хил., от които 111.5 хил. в селата. В сравнение с предходната учебна година броят на учениците в общото образование намалява с 11.6 хил., или с 1.9%.
През учебната 2009/2010 г. общообразователните училища са напуснали по различни причини 19.6 хил. ученици, от които 13.5 хил. учащи в основното образование. Най-голям е относителният дял на учениците, които са напуснали по семейни причини - 9.8 хил., или 50.3% от общия брой на напусналите, следван от заминалите в чужбина - 24.5%, и на напусналите поради нежелание да учат - 18.4%.
Ранното чуждоезиково обучение все повече навлиза в началния етап на основното образование. Относителният дял на децата в общообразователните училища, изучаващи чужди езици в началните класове (I - IV), е 83.4%. Най-голям е делът на изучаващите английски език - 87.6% от тези, които изучават чужди езици.
През 2010 г. основно образование в общообразователните училища са завършили 51.2 хил. ученици, а диплома за завършено средно образование са получили 32.4 хил. души.
Професионално образование и обучение
Професионалното образование и обучение през учебната 2010/2011 г. се осъществява в 21 училища по изкуствата, 422 професионални гимназии, 5 професионални училища и 36 професионални колежи с прием след средно образование. Общият брой на учащите в професионалното образование и обучение през тази учебна година е 161.5 хил. и в сравнение с учебната 2006/2007 г. намалява с 33.2 хил., или със 17%, а в сравнение с предходната - с 3.3 хил., или с 2%.
В професионалното образование преобладават момчетата, които са 61% от общия брой на учениците.
Най-висок е относителният дял на учениците, изучаващи специалности в област "Технически науки и технически професии" - 33% от учениците в програми за придобиване на III степен професионална квалификация и 30.9% от тези във II степен професионална квалификация. На второ място се нареждат учениците, изучаващи икономически специалности в област "Стопански науки и администрация" - 16.8% от записаните ученици в програми за придобиване на III степен професионална квалификация и 17.6% от записаните във II степен професионална квалификация.