През изминалата година в Комисията за защита на потребителите (КЗП) са постъпили повече от 5 хиляди жалби. Сред основните групи стоки, за които са били подавани сигнали, са: бяла техника, мобилни
апарати, обувки, договори за изработка на мебели, поръчки за изработка на врати и прозорци, както и пакети за туристически пътувания извън страната. Това каза днес Дамян Лазаров, председател на
Комисията за защита на потребителите.
Повече от 80% от подадените жалби в Комисията за защита на потребителите са били решени в полза на потребителя в неговия спор с търговеца. 12% от постъпилите жалби не са били в компетенцията на
Комисията, а 8% от случаите са били решени по съдебен път, допълни Лазаров.
През последните няколко месеца КЗП е извършила проверки в 4759 търговски обекта, свързвани с безопасността на стоките. По време на проверките са били съставени 648 акта. Комисията също е издала 118
заповеди за временно спиране от реализация на 392 вида стоки. В това число влизат 173 вида обувки, 36 вида текстил, 79 вида стоки имитиращи храна, 32 вида запалки, 27 вида стоки, предназначени за
деца, 6 вида имитационна бижутерия, 18 вида стоки за шега и 21 вида други стоки (самоделно оборудване, канцеларски материали, камини, скутери, батерии др.).
След лабораторен анализ за 271 вида стоки е установено съответствие с изискванията за безопасност. Впоследствие са били издадени 65 заповеди за отмяна на заповедите за спиране на реализацията
им.
За 130 вида стоки анализите са показали, че не съответстват с изискванията за безопасност. Впоследствие са били издадени 95 заповеди за забрана реализацията им на българския пазар. В това число
влизат: стоки, имитиращи храни – 46 вида; запалки – 41 вида; детски стоки (грижи за детето) - биберон залъгалки, столчета и др. – 12 вида; текстил/облекло – 9 вида; обувки – 5 вида; лазерни показалци
в различни модификации – 5 вида; други (имитационна бижутерия, обеци за отслабване, антифриз и др.)– 6 вида; самоделно оборудване – 4 вида (бургии,чукове,отвертки); мебели –2 вида.
До момента повече от 100 души са посетили Европейския потребителски център, който беше открит на 4 февруари в София. Това съобщи директорът на центъра Михаела Маринова.
Към днешна дата в офиса центъра са заведени 10 дела, свързани с трансгранични спорове. Два от случаите са били разрешени. Жалбите в тези случаи са били подадени от хора от Испания и Кипър и са били
свързани с използването на транспортни услуги, каза още Маринова.
През тази година КЗП ще се опита да постигне по-добро ниво на предлаганите стоки и услуги на територията на страната. Втората основна цел на Комисията ще бъде подобряване на взаимодействието с
органите за защита на потребителите в другите страни-членки на ЕС. Третата основна цел на Комисията през тази година ще бъде повишаване квалификацията на служителите й, с цел по-ефективно прилагане
на законодателството в областта на защитата на икономическите интереси на потребителите. Четвъртата и последна цел на Комисията през тази година ще бъде постигане на по-добро ниво на информираност в
областта на потребителската защита, допълни Лазаров.
На 15 март се отбелязва Световният ден на потребителя. Тази година в периода 16-21 март у нас ще се проведат редица събития, свързани с Деня на потребителя. Основно действащо лице в тях ще бъде
еврокомисарят за защита на потребителите Меглена Кунева. Календар на предстоящите събития по повод Деня на потребителя ще откриете тук.