Изпълнението на бюджета на Министерството на отбраната към 30 септември е 993 537 103 лв., което представлява 86% спрямо уточнения план за разход на ведомството в размер на 1 150 886 906 лв. Това се посочва в отчета на МО за стоте дни от управлението, съобщава Агенция "Фокус".
Остатъкът от средства до края годината е в размер на 176,1 млн. лв., което предполага средномесечен разход за месеците октомври, ноември и декември в размер на 58,7 млн. лв. С тези средства месечно следва да се осигурят разходите за заплати и други възнаграждения и плащания за персонала в размер на 46 млн. лв. и осигурителни вноски в размер на 14 млн. лв. Задължителните ежемесечни разходи за участие на БА в международни операции и мисии и разходите за задграничните представителства и мисии възлизат на 5 млн. лв. Текущите разходи за непосредствената издръжка на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити, в това число електрическа енергия, топлоенергия, вода, телеграфопощенски разходи, охрана и други възлизат на около 15 млн. лв. месечно.
При лимит за разходи 58,7 млн. лв. месечно, се очаква недостиг от средства за осигуряване на горепосочените разходи в размер на 30,7 млн. лв. Недостигът от финансови средства се акумулира всеки месец.
Министерството на отбраната има финансови задължения по сключени многогодишни договори около 275 млн. лв. към края на септември 2009 г., които трябва да бъдат платени до края на 2009 г. Необходимите финансови средства за плащания по сключени договори за строителството са в размер на 8.5 млн. лв. Ако тези плащания не бъдат реализирани до края на 2009 г., ведомството ще трябва да плати неустойки по договорите в размер на 8 млн. лв. Така задълженията, които ще трябва да се трансферират в бюджета на МО за 2010 г. може да варира от 238 до 350 млн. лв. Допълнително през 2010 г. е необходимо да бъдат платени 190 млн. лв. по договори за доставка на въоръжение и техника от чуждестранни контрагенти.
Установените факти по управлението на ресурсите на Министерството на отбраната дават основание да се направи извода, че не е обективно да се обяснява критичното състояние на бюджета само с въздействието на икономическата криза. Съществуват реални опити да се "маскират" умишлени действия и бездействия на отговорни длъжностни лица в областта на финансовия, материалния и имотния мениджмънт, които са довели до обективен колапс на основните инструменти за управление на отбраната и въоръжените сили.
В отчета за изминалите сто дни на екипа на министър Николай Младенов се посочва, че основните непосредствени приоритети на Министерството на отбраната включват:
- Постоянно политическо ръководство, контрол и поддръжка на контингентите
- Завършване на предложенията за промени в Закона за отбраната и въоръжените сили на България и продължаване на дискусията по тях в рамките на Министерския съвет и с народните представители
- Разработване на нов Устройствен правилник на Министерството на отбраната и на нови щатове за администрацията, агенциите, службите и Щаба на отбраната
- Интензивен бюджетен процес и възобновяване на програмното управление на ресурсите
- Разработване и обсъждане на концепция за стратегически отбранителен мениджмънт и разработване на програма за неговото въвеждане
- Разработване и изпълнение на програма за преструктуриране на икономическите дейности на Министерството на отбраната
- Осъществяване на бизнес модел на разпореждане и мениджмънт на недвижимата собственост на министерството
- Създаване на работна група по разработване на нова нормативна уредба за специалните обществени поръчки
- Активен принос към разработването на новите стратегически документи и планове на НАТО.