Временно изпълняващият длъжността шеф на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Любомир Христов да си подаде оставката в следващите 3-4 дни. За това настояха днес от Националната федерация на таксиметровите водачи (НФТВБ). Те се заканиха, че ако исканията им не бъдат изпълнени, ще излязат на протест пред Министерството на транспорта в сряда или четвъртък. Очаква се около 400 души да вземат участие в евентуалната протестна акция.
Основното обвинение, което беше отправено днес към Христов, е свързано с това, че той дълги години вече позволява такси-оператори да извършват таксиметрова дейност, което означава, че те дават под аренда таксита на шофьорите си, но не предлагат таксиметрови услуги. Според зам.-председателя на НФТВБ Димчо Иванов временният шеф на "Автомобилна администрация" представлява "клетка на "Ал-Кайда", която се е обградила с картел от фирми, благодарение на които "сивият" сектор в бранша процъфтява.
Според данните, представени по време на пресконференцията, тези "сиви" фирми, са: "Йелоу 333", "ОК Супетранс", "Радио СВ Такси", "Такси за 1 евро" и "Такси експрес 91280" ООД. Справка в Националния осигурителен институт, поискана от НФТВБ, е показала, че в изброените фирми не работи нито едно лице, което има подписан трудов договор. В тази връзка Димчо Иванов коментира, че това са фирми-фантоми, които не разполагат със собствени автомобили и укриват около 1.5 млн. лв. данъци годишно. Това става възможно благодарение на факта, че като данъчно отговорно лице се посочва фиктивна фирма, която не съществува на практика.
Законът е така устроен, че "жираф, магаре, или тролей може да извършват таксиметрови услуги". Това обясни от своя страна собственикът на "Такси за 1 долар" Ромео Цеков. Той добави, че това е възможно благодарение на положение в закона, според което таксиметровият автомобил трябва да е специално оборудван, а не специализиран. Това означава, че ако задължителните жълт цвят, таксиметров апарат и табела се свалят, той може да бъде използван и за други цели.
От НФТВБ обмислят да пуснат таксита, чиято тарифа ще бъде 0.40 лв. на километър. Тези коли ще приличат съвсем малко на таксита и няма да отговарят на повечето изисквания в закона. Това ще е своеобразен протест срещу "своеволията на ИА "Автомобилна администрация", обяви шефът на НФТВБ Яне Янков. Той обясни, че 97% от такситата в София са в "сивия" сектор и че само "мафиотските фирми" като "ОК Супертранс" заплашват с повишаване на цените за превоз на пътници.
В рамките на днешното събитие беше отчетено, че в НФТВБ членуват не фирми, а около 15 хил. шофьори от различни фирми. Беше потвърдено и това, че в нея членуват представители на фирми, които миналата година бяха санкционирани от Комисията за защита на конкуренцията за имитация "ОК Супетранс" (т.нар. таксита-менте). Зам.-председателят на федерацията Ромео Цеков обаче нападна решението на антимонополния орган като недопустимо. Според него "ОК Супетранс" е офшорка със седалище в Кипър и не е допустимо друга фирма да бъде наказана за нейната имитация.
Общият брой на такситата в София към днешна дата е около 10-12 хил. От тях регистрирани са около 7 хил. В цялата страна таксиметровите автомобили са между 34.5 и 36 хил. Според представените днес данни броят на таксиметровите водачи у нас е между 46.5 хил. и 48 хил., като от тях задълженията си към държавата плащат едва между 9 и 10 хил.