Провалът на държавите да контролират трафика на оръжия по света увеличава риска от нарушения на човешките права и военни престъпления. Това се казва в доклад на Amnesty International ("Амнести Интернешънъл"). България е посочена сред държавите с проблем с трафика.
Транспортни компании, регистрирани във Великобритания, Франция, Китай, Русия и в САЩ, са в състояние да пренасят оръжия и муниции на държави, в които те могат да бъдат използвани за извършването на сериозни нарушения на гражданското право, смята правозащитната организация. Тя е на мнение, че доставки на касетъчни муниции на кораби, регистрирани във Великобритания и управлявани от британски и германски компании, са транспортирани в Пакистан между март 2008 и февруари тази година за употреба от армията на страната. Доставките са били извършени въпреки ангажимента на Великобритания и Германия за цялостна забрана на трансфера и употребата на касетъчни муниции, смята Амнести.
Докладът "Deadly Movements: Arms Transportation Controls in the Arms Trade Treaty" е публикуван, за да съвпадне появата му с подновяването на преговорите в ООН по предлаган международен договор за търговията с оръжия.
Друг пример в доклада, който посочва организацията, е за доставка на части за картечници и противосамолетни оръжия от България, които били превозени в Париж, Найроби и Кигали и били използвани при сражения в Демократична република Конго. Над 220 000 души напуснаха родните си места и сериозни нарушения на човешките права бяха извършени в тази страна, посочва "Амнести", добавяйки, че правителствата на България, Франция и Кения не са успели да спрат трафика на оръжия.
"Хлабавият контрол върху доставчиците на оръжия и превозвачите, които придвижват растящи количества конвенционални оръжия по света не са ограничени от правосъдието със слаби закони за вноса и износа на оръжия", посочва Брайън Ууд от базираната в Лондон организация. "Амнести" призовава ООН да обсъди ролята на транспортиращите и други посредници при веригите за доставки на оръжия, вместо да се фокусира единствено върху лицензните процедури за внос и износ на държавите, става ясно от информацията на БГНЕС.