Когато става въпрос за купуване за смартфона iPhone, бразилските потребители ще имат още една опция, която всички останали по света нямат. Освен оригиналния iPhone, произвеждан от калифорнийския технологичен гигант Apple, те могат съвсем законно да си закупят и модела айфон, произвеждан от местната технологична компания Gradiente Eletronica и работещ под операционната система Android на Google, съобщава „Си Ен Ен“.
В четвъртък бразилският Институт за индустриална собственост (National institute of industrial property - NIIP), който е основният патентен регулатор в страната, постанови, че Apple не притежават ексклузивни права върху името на телефона на територията на страната. Нещо повече, ако Apple продължат да използват името за смартфона си, от Gradiente ще имат право да ги съдят, заявиха от регулатора.
В решението си от NIIP добавят, че Gradiente Eletronica държи ексклузивните права върху търговската марка iPhone до 2018 г. след като е направила регистрация на името още през 2000 г. За разлика от бразилския си конкурент, Apple представиха първия си iPhone чак през 2007 г.
Сега на компанията от Купертино, Калифорния, ѝ остава да обжалва решението на бразилския регулатор и да се надява ситуацията да се обърне в нейна полза. Основният аргумент на Apple, е че произвежда модели на iPhone от пет години, докато Gradiente Eletronica пуснаха своя “айфон“ - модела Neo One, чак в края на 2012 г. От бразилската компания се оправдаха за забавеното пускане на модела с проблеми по корпоративното преструктуриране на компанията, което техните думи течало от 2008 г. насам.
Това не е първият път, в който търговската марка на Apple среща пречки от правно естество. Още при пускането на първия iPhone през януари 2007 г. щатската технологична корпорация Cisco Systems съди Apple в американски федерален съд. Тогава от Cisco твърдят, че притежават правата върху името от 2000 г.
През 2009 г. на Apple им се налага да заплатят на тайванската компания Proview Taiwan 55 хиляди долара за правото да ползват името на таблета iPad в континентален Китай. Впоследствие се оказа, че правата над марката се притежават от Shenzhen - дъщерната на Proview компания. След продължителна съдебна битка в Китай пре 2012 г. Apple заплатиха далеч по-сериозната сума от 60 млн. долара.
Последният такъв случай бе на 17 март 2010 г., когато Apple получава правата върху iPad в САЩ от японската Fujitsu, която го е регистрирала през 2003 г. Пет дни по-късно на пазара излиза таблетът, променил компютърната индустрия.
Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката,
предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!