Щатският технологичен лидер Apple представи финансови резултати за последното тримесечие, за които повечето компании от бранша могат само да мечтаят. Компанията от Купертино успя за пореден път да надмине прогнозите на анализаторите, генерирайки печалби за първото тримесечие на фискалната година (завършваща на 29 декември) в размер на 13,1 млрд. долара (или 13,81 долара за акция), което е почти равно на спечеленото през същия период година по-рано (13,87 долара за акция). Общите приходи на Apple възлизат на 54,5 млрд. долара, което е с над 8 млрд. повече от преди година, сочи статистиката, цитирана от американския ежедневник „Ню Йорк Таймс“.
Тези добри резултати се дължат най-вече на увеличените продажби на хитовите смартфони и таблети на Apple. Въпреки спада в поръчките на новия iPhone 5 за последните три месеца продажбите на култовия смартфон са нараснали с 28%, а тези на таблета iPad – с 48% в сравнение с периода октомври-декември 2012 г.
Въпреки добрите новини от миналия септември насам акциите на Apple отбелязаха спад от цели 34% , което намали пазарната стойност на компанията с колосалните 190 млрд. долара. Според анализаторите този драстичен спад е причинен от мнението на инвеститорите, че макар и все още да е най-иновативната и обичана (от потребителите си) компания в света, днес Apple е изправена пред сериозни предизвикателства, които още не е ясно как точно ще преодолее.
Част от трудностите са свързани с преодоляването на силната конкуренция от страна на корейската Samsung и интернет гиганта Google, които в последно време изградиха много силни позиции на смартфон пазара. Новата ситуация принуди компанията на Тим Кук постепенно да се ориентира към по-евтини продуктови категории, което означава и по-ниски маржове на печалбата.
Наред с това очакванията, които инвеститорите имат към гиганта, стават все по-големи. Най-скъпата компания в света днес е толкова огромна, че за последните 12 месеца е генерирала продажби в размер на 160 млрд. долара. Затова не е чудно, че запазването на този темп на развитие ще бъде все по-трудна задача за Тим Кук и компания.
Всичко това обаче не означава, че оттук нататък пътят на калифорнийската компания е единствено надолу. Ако се обърнем назад, ще видим, че през последното десетилетие Apple успяват на няколко пъти да преоткрият себе си, пускайки на пазара революционни нови продукти. Според анализатори в близките години гигантът може да ни предложи нещо качествено ново в области като телевизията и електронните разплащания, което да изведе Apple до нови висини.