Предстоящото публично предлагане на акции (IPO – initial public offering) на Google предизвиква огромно вълнение в сектора. Някои от тези, които ще получат най-големи изгоди от операцията, обаче остават все още резервирани, защото за Google предстоят отрезвяващи промени.
Всяко IPO по принцип предизвиква съществени изменения във фирмената култура и конкурентните предимства на популярната търсачка могат да бъдат заличени, ако създателите Лари Пейдж и Сергей Брин са принудени да се съобразяват с темпото на Wall Street.
Според Питър Тиъл, който направи своята компания PayPal публична през 2002г., преди да я продаде на eBay за 1.3 млрд. щ. д., всяко IPO подобрява отчетността, но не винаги носи изгоди в дългосрочен план. Излизането на борсата премества акцента от стремежа за изграждане на добър бизнес към усилията за постигане на финансови резултати за всяко тримесечие.
Отказвайки да коментират предстоящото IPO, създателите на Google неколкократно са заявявали, че не бързат да правят компанията публична. Тяхната неохота обаче изглежда изненадваща, като се имат предвид огромните средства, които ще влязат в Google.
Съществуват няколко обяснения на това. След като компанията стане публична, много от служителите, които притежават акции, ще станат толкова богати, че просто ще напуснат Google и ще започнат свой бизнес. Наред с това, компанията може да загуби част от своята гъвкавост и да стане заложник на краткосрочните интереси на Wall Street.
Според различни оценки, двамата основатели на Google притежават общо една трета от компанията – дял, който ще струва между 15 и 25 млрд. щ. д. след излизането на борсата. /yahoo.com