Официално стартира второто издание на националния конкурс за Отлична туристическа дестинация EDEN 2009. Инициативата се организира от Държавната агенция по туризъм (ДАТ). Конкурсът
е част от по-голям, общоевропейски конкурс, в който участват почти всички страни-членки на ЕС. Идеята е след като всяка от страните избере своята най-добра национална дестинация,
да се проведе конкурс между проектите-победители и да се определи една "отлична европейска дестинация".
Конкурсът у нас се провежда чрез съфинансиране от страна на Европейската комисия и бюджета на Република България. Темата за настоящата година е "Туризъм и защитени територии". Надсловът на националния конкурс е "952: Природата ви приветства!".
Главната му цел е популяризирането на нововъзникващи туристически дестинации, които са организирани в защитени територии, както и на забележителности, включени в мрежата на "Натура 2000". Освен това се цели постигане на икономически растеж чрез осигуряване на разнообразие и високо качество на туристическите услуги, като в същото време се ценят природата и защитените територии.
Подборът и популяризирането на отличната българска туристическа дестинация в рамките на тазгодишната кампания ще допринесе за засилване на устойчивото развитие на туризма в
България чрез популяризиране на ценности като респект към околната среда, многообразие от "нетрадиционни" туристически дестинации, добри практики и нови възможности за привличане на туристи в слабо
развити туристически райони, считат организаторите от ДАТ.
През миналата година победител в конкурса стана община Белоградчик с проекта: "Фолклорини празници от Тимок до Искър – по стъпките на траките". От ЕК са направили специален филм за българския град.
На специална пресконференция днес бяха дадени повече подробности за тазгодишната надпревара. Агенцията е определила конкурсът да носи наименованието "952: Природата Ви приветства!", тъй като цифрата показва броя на защитените територии у нас по "Натура 2000", каза Анелия Крушкова, председател на ДАТ. Към август 2007 г. 33,9% от територията на България попада в програмата, отчете още тя. Защитените територии имат всички предпоставки да се превърнат във визитна картичка на страната и да бъдат източник на финансови средства от ЕС, смята още Анелия Крушкова.
Целта е да се насърчат всички организации, имащи отношение към създаването и ефективното управление на туристически дестинации. Ще се популяризират онези дестинации, които попадат в зоната на защитените от европейската програма местности.Проектът ще популяризира региони в България, които имат ниско ниво на посещаемост и не са познати както за българските, така и за европейските туристи.
Крайният срок за подаване на документи от кандидатите е 5 март. След като той изтече, от Агенцията в 10-дневен срок ще проверят постъпилите документи. В случай че
в някой от тях има техническа неточност, кандидатите ще имат 5-дневен срок да я отстранят.
Всеки един постъпил проект ще се оценява от двама експерти и трима външни независими консултанти от национално представителните туристически организации в България. Ако между оценките на двамата експерти се получи разлика над 10 точки, се предвижда нови дама членове на комисията да прегледат проекта. Накрая класираният проект ще бъде представен пред медиите. Най-добрите туристически дестинации, неспечелили конкурса, ще бъдат официално популяризирани впоследствие от Държавната агенция по туризъм.
Конкурсът ще бъде подробно представен в 6 града – Хасково (на 20 януари), Малко Търново (на 21 януари), Добрич (на 22 януари), Русе (на 23 януари), Сапарева баня (на 27 януари) и Враца (на 28 януари).
Победителят официално ще бъде обявен в периода между 21 и 30 април 2009 г. Преди да бъде обявен победителят, ще се проведе среща, на която класираните на първите 10 места ще представят своя продукт. "Досието" на българския победител ще бъде изпратено на ЕК в края на юни.
Днес официално стартира и сайт за тазгодишната кампания - https://www.eden2009.org/ . От него кандидатите могат да изтеглят необходимата документация за участие в конкурса.