Едва ли някой би желал проектът за АМ "Люлин" да се провали. Този проект виси на косъм, заяви зам.-министърът на регионалното развитие Георги Прегьов по време на съвместното заседание на парламентарните комисии по транспорт и европейски въпроси, предаде БГНЕС.
Ако всички декларираме, че имаме желание този проект да се реализира, трябва да направим това, което може това да стане и да не се загубят европейските средства по ИСПА, изтъкна Прегьов. По време на съвместното си заседание членовете на комисиите разглеждаха и приеха предложението на народните представители Иван Вълков, Светлин Танчев, Менда Стоянова, Александър Ненков, Искра Фидосова да подкрепят доклада относно мерките за приключване на проекта за изграждане на автомагистралата. Докладът е изпратен от регионалния министър Росен Плевнелиев до председателя на парламента Цецка Цачева, която да запознае депутатите с него. В документа е описано, че има риск да бъдат наложени финансови корекции от ЕК и да остане незавършен строежът на АМ "Люлин", като част от два европейски коридора.
Общо за строителството на магистралата по ИСПА са предвидени да бъдат усвоени близо 142 милиона евро. Ако тези средства не бъдат усвоени в срок, България ще трябва да върне всички усвоени европейски средства. Именно поради този риск трябва да бъде сключено допълнително споразумение с фирмата-изпълнител. Изисква се допълнително финансиране общо по договорите за строителство и за строителен надзор малко над 86 милиона лева, от които за тази година - 62,6 милиона лева. Само за строителен надзор допълнително ще бъдат заделени около 2 милиона лева.
Депутатите дълго спориха какво да направят. Народният представител от "Синята коалиция" Асен Агов предложи между първо и второ четене на актуализацията на бюджета необходимите средства за магистралата да бъдат разчетени в бюджета. Един от вносителите - Иван Вълков, го подкрепи и в качеството си на председател на транспортната комисия реши да го подложи на гласуване. Депутатите обаче се възпротивиха две комисии да гласуват принципно решение за допълнение на актуализацията на бюджета с ясния аргумент, че това предложение трябва да дойде от един или група депутати и тогава да бъде гласувано. След бурни спорове по темата и негодуванието на много депутати от опозицията, че се правят опити да се прехвърли отговорността за решението за отпускането на допълнителните средства от Министерски съвет към Народното събрание, единственото, което постигнаха, е принципно да приемат доклада за допълнителните действия по изграждането на автомагистралата.