13.3-километров тунел ще преминава през Кресненското дефиле, което е защитена зона от "Натура 2000". Това предвижда проектът за строеж на магистрала "Струма", който беше представен днес на пресконференция в МРРБ. Очаква се проектът да струва малко под 1.1 млрд. лв.
Звеното за консултантска помощ „Джаспърс” е направило анализи приходи-разходи. Двете компании, лидери в анализите приходи и разходи, са излезли с разчети, че включително по по-скъпия вариант, магистралата ще струва малко под 1,1 млрд. евро.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев обясни, че целта е до 2015 г. магистралата да бъде завършена и да бъде в абсолютен синхрон с екологията и природата на България. Той добави, че подготовката за строеж на лотове 1 и 4 е на финална фаза, а в същото време "ври и кипи", както археологически, така и други технически аспекти ще решават в момента.
В рамките на събитието Николина Николова - член на УС на Агенция "Пътна инфраструктура", коментира, че реализацията на магистралата е изключително важна и е един от най-сложните проекти: Предвидено е през Кресненското дефиле, което е строго защитена зона по "Натура 2000", да минава тунел, дълъг 13,3 км. Изграждането на такова тунелно съоръжение е изключително сложно.
Преди това Плевнелиев представи Комитета за наблюдение на работата по
изграждане на автомагистралата.
Органът ще се фокусира върху екологичните аспекти на проекта. В неговата структура са включени представители на МРРБ, на министерствата на транспорта, на финансите и на околната среда, на агенцията "Пътна инфраструктура", представител на Централното координационно звено към МС и екоорганизации.
Целта на сформирането на тази структура е налагането на пълна прозрачност от екологична гледна точка върху проекта. Липсата на прозрачност или наличието на съмнения при АМ "Струма" може да доведе до отказ от финансиране от ЕК, отбеляза Плевнелиев. Моделът, който започва днес, ще бъде приложен и при осъществяването на други проекти като магистралите "Черно море" и "Хемус", информира БТА.