България има голям потенциал да развива добър и интелигентен, а не примитивен туризъм. Ние сме доказателството за това как малък туроператор може да постигне резултат, удовлетворяващ и двете страни.“ Това заяви Ото Шпел - управител на австрийската туроператорска фирма, по време на пресконференция в Бургас.
Събитието бе по повод финализирането на двугодишният проект на Съюза на пенсионерите в Австрия за пролетни почивки на възрастните хора през 2013 и 2014 г.
По думите на Шпел е нужно „само да се спре сегашната тенденция на презастрояване и търсене на посредствени туристи. Българите трябва да узреят за съзнанието, че истинският туризъм е дългосрочен, той не се прави за бързи и лесни печалби на всяка цена, а е устойчиво икономическо перо за поколения напред”.
България надминава Италия като туристическа дестинация. Тази фантастична оценка бе оповестена като извадка от анкетите за оценката удовлетворението на австрийските пенсионери от почивката им в Слънчев бряг.
Шпел за пореден път подчерта, че възрастните австрийци, почивали в Слънчев бряг през двете години на проекта, са живата реклама за изграждане позитивна нагласа към България в Австрия.
„Основният проблем е лошата представа за страната ви в момента, като евтина и нискокласна дестинация. Имаме обаче много идеи за България. Туризмът е въпрос на генерации – да се привличат правилните гости и това да продължава и след десет, и след петдесет години.“ По думите на туроператора интелигентният туризъм изисква да е доволна и пристигащата, и приемащата страна.
За целта от от България се иска институциите, от които зависи развитието на туризма да осъзнаят, че е нужен баланс между сграден фонд и природа. „Нашите туристи са хора от висока класа и те особено ценят природните красоти на една дестинация. Особено много им харесват допълнителните екскурзии в Странджа планина. Тези прекрасни запазени места се продават най-силно.”, каза още Ото Шпел.
Близо 14 хиляди са австрийските пенсионери, които станаха своеобразни посланици на България в Европа, след престоя си в Слънчев бряг. Всички те са изключително впечатлени от условията, които са им предоставени тук, от специално подготвените за тях програми, както и от отношението, проявявано от домакините и ръководството на комплекса. Крайният оборот от почивката им е близо 10 млн. лева, а рекламата на България, направена в Австрия чрез медиите се равнява на около 1.5 млн. лева.
Голямото предизвикателство пред България като конкурент на Италия – страна с традиции в сериозния туризъм изтъкна и председателят на Федералния съвет на Република Австрия Райнхард Тод.
Тод похвали и организацията на летище Бургас. „Никъде в Европа обработката не става толкова бързо, както тук”, сподели той и допълни, че е дълбоко впечатлен и от непрекъснатото повишаване на нивото на туристическите услуги като цяло.