Превозвачи от цялата страна се готвят за протестни действия, ако не бъде удължен срокът за поставяне на фискални апарати в автобусите. Това заяви Васил Пиронков от Асоциацията на автобусните превозвачи, цитиран от Агенция "Фокус".
Превозвачите са заплашени – да не могат да изпълнят задължението за поставяне на фискални апарати до 31 март 2013 г. На практика след тази дата, ако нямат фискални устройства, ще попаднат в сивия сектор, и ще трябва да спрат работата си. По този начин няма да могат да изпълняват сключените договори с общините за извършване на междуградски превози.
До момента са произведени около 2000 фискални апарата, които отговарят на стандартите и нормативните актове, като до 31 март може да бъдат произведени до 2300–2400 апарата, по данни на самите фирми производители. За да бъдат оборудвани всички автобуси, са необходими над 15 000 фискални апарата, сочат изчисленията на Асоциацията.
Пиронков отхвърли твърденията, че превозвачите не искали да монтират фискални апарати. Той бе категоричен, че големите фирми също не желаят да бъдат в сивия сектор, това евентуално може да важи за някои от малките превозвачи. Процедурата обаче не е домислена и има много недостатъци, за които те сигнализират в писмата си до институциите, заявява той.
Пиронков каза, че са проведени поредица от срещи с Националната агенция по приходите, Министерството на финансите, Министерството на транспорта, Транспортната комисия в парламента, по проблема.
На 25 януари е било внесено писмо на Асоциацията на автобусните превозвачи и Националното сдружение на автобусните превозвачи в Народното събрание и в Министерството на транспорта, в което излагат мотивите си да поискат удължаване на срока за въвеждане на касови апарати в автобусите при превози по междуградски автобусни линии, до 31 декември 2013 г.
Дотогава се иска сформиране на работна група с участието на представители на браншовите организации с цел изготвяне и приемане на наредба за внедряване на фискалните устройства съобразно всички изисквания на закона.
В мотивите се посочва, че липсва уеднаквена уредба относно издаването на билети при извършване на международни превози на пътници. „Законодателството на различните държави предвижда издаването на бланкови билети и в тези случаи издадените от касов апарат превозни документи ще бъдат невалидни за съответните страни, тъй като бланковите съдържат изрично определен минимум от реквизити, които не могат да бъдат заложени и изпълнени при издаването на билети от фискални устройства. В страните от цяла Европа, в това число и тези, които не членуват в Европейския съюз, продажбата на билети се извършва в оторизирани офиси и бюра съгласно законодателството на съответната държава и на практика пътниците при влизане на територията на България съгласно Закона за автомобилните превози ще изпаднат в положение на нередовни пътници. Аналогична ще се окаже ситуацията в случаите, когато се напуска територията на Р България с издаден от фискално устройство билет, тъй като пътуващите лица ще бъдат нередовни в съответните държави, през територията на които преминава превозното средство”, се казва в писмото.
В Закона за автомобилните превози, свързано с въведените промени не е вменено изрично като допълнителна квалификация за водачите, извършващи превоз на пътници по автобусни линии да издават билети от фискално устройство. Ще се наложи същите да преминат курс на обучение с оглед придобиване на знания и умения за боравене с фискални устройства, което от своя страна също е свързано с време като продължителност два или три месеца, се посочва в писмото.