Няма как да се приравни един автобус с камион до 12 тона, каза пред БНР Васил Пиронков - председател на Сдружението на автобусните превозвачи. Вчера от разговорите в регионалното министерство стана ясно, че автобусите и камионите до 12 тона ще трябва да плащат тол такса по 10 ст. за километър.
„Над 80% от автобусите в България извършват обществен превоз на пътници. Съгласно постановление 66 на МС има 12 правоимащи групи, които се ползват с намаление или безплатни пътувания, т.е. това е една социална услуга. Няма как една социална услуга, при вече сключени договори в голямата си част - над 60%, с обществени поръчки, където няма как да има промяна, повишаване цената на билетите. Ние сме поставени в една ситуация, в която държавата ни налага да правим тези намаления по закон, а в същото време няма как да промениш цената, спазвайки Закона за обществените поръчки, и трето - трябва да плащаш безумни такси, които няма да доведат до по-големи приходи, както вчера заявиха от МРРБ“, обясни Пиронков в интервю за предаването „Преди всички“.
В този смисъл той попита какъв е смисълът от тол системата, ако приходите няма да бъдат увеличени. От винетната и тол системата трябва да идват приходи, с които да се ремонтират пътищата, категоричен е той.
Автобусните превозвачи ще настояват за намаляване на таксата. Пиронков обясни: „Ако досега от 14 хил. автобуса получават 11 млн. от винетни стикети, при новото - с броя километри, които минават тези автобуси, ще трябва да се плаща между 56 и 67 млн. Това е около 7-8 пъти увеличение на транспортната услуга на километър“.
Предвижда се 1/3 от пътната мрежа да участва в тол системата, каза Васил Пиронков.
„Какво ще стане с малките населени места, като там пътникопотокът е изключително по-малък от това, което те представиха вчера от републиканската транспортна схема - Бургас - София, Варна - София. Това не е истинността на пътникопотока. Истинността е друга в цяла България като мащаб“, добави още той.