От последния доклад на Европейската комисия за цените на автомобилите личи, че в реално изражение те слабо са се понижили през 2009 г. в ЕС, а също и че са се сближили в рамките на единния пазар на Общността. Същевременно цените на услугите за поправка и поддръжка, както и цените на резервните части, продължават да се повишават много над инфлацията, което потвърждава нуждата от по-строги правила в областта на конкуренцията, които са в сила за този сектор от 1 юни.
Относително стабилните цени на автомобилите през 2009 г. се дължи главно на държавни субсидии, заеми и стимули за покупки на нови коли, които се прилагат в много държави с цел смекчаване на икономическата рецесия.
Индексът на цените за автомобили в ЕС (отразяващ номиналните цени, заплатени от потребителите, с включени търговски отстъпки, ДДС и такси за регистрация) се е повишил с 1,1 % срещу 1,7 процентно повишение на общите потребителски цени, което се изрази в 0,6 процентен спад на реалните цени на автомобилите, става ясно от информация.
Реалните потребителски цени на автомобилите, изразени в съответните национални валути, са се понижили в 24 от 27 държави-членки. В Нидерландия те са останали непроменени, а се увеличили в Обединеното кралство (+7.7 %) и Швеция (+2.7%). Трябва да се припомни обаче, че купувачите на автомобили в тези две държави се възползваха от необичаен спад на цените през 2008 г. (съответно -9,7% и -5,0%), така че днес те все пак са в по-добро положение в сравнение с началото на 2008 г. В Обединеното кралство движението на цените отразява също прекратяването през януари 2010 г. на временното намаление на ДДС.
Спадът на цените е било силно изразен в Словения (-13,4 %), Литва (-11,1 %), Словакия (-11,0 %), Румъния (-10,1 %), Чешката република (-9,4 %), Малта (-9,2 %) и България (-9,1 %).
Фактът, че през 2009 г. повечето нови държави-членки са били засегнати по-силно от рецесията, отколкото ЕС като цяло, вероятно е допринесъл за намаленията на цените. На по-големите пазари реалните цени се понижиха по-чувствително в Испания (‑4,7 %), докато в Италия, Германия и Франция намаленията на цените бяха по-умерени (съответно -1,1 %, -1,0 % и -0,6 %), отчитат от пресцентъра на ЕС.
За сметка на това цените за поправка и поддръжка, както и за резервни части, са продължили да нарастват много над инфлацията (съответно +1,5 % и 0,7 % в реално изражение).
Въвеждането на повече конкуренция на пазара на следпродажбеното обслужване е основната цел на новата рамка за конкурентно право за моторни превозни средства, приета през май и влязла в сила през юни. С новите правила бе премахнато груповото освобождаване от забрана за производители, чийто пазарен дял на пазара за поправка и поддръжка надхвърля 30 % (понастоящем повечето от тях), което улеснява независимите сервизи, когато трябва да се справят с откази за даване на техническа информация или със злоупотребата с гаранции, припомня ЕК.
Регистрацията на нови автомобили се е повишила значително през втората половина на 2009 г., което в голяма степен се дължи на схемите за подновяване на автомобилния парк в редица държави-членки на ЕС. Общият брой на регистрираните през 2009 г. нови автомобили бе 14,4 милиона. Това обаче се оказа недостатъчно, за да се избегне спад в продажбите от 1,6 % в сравнение с 2008 г. и 9,5% в сравнение с предкризисната 2007 г.