"До средата на август в Агенцията за ядрено регулиране трябва да бъде представен предварителният доклад от провеждащите се в АЕЦ „Козлодуй" стрес-тестове, а окончателният доклад трябва да е готов през октомври." Това заяви за БНР заместник изпълнителният директор на АЕЦ „Козлодуй" Александър Николов.
Той посочи, че с тези тестове ще се проверява основно готовността на атомните централи за реакция при необичайни събития, предизвикани основно от външни въздействия, например две природни бедствия едновременно.
Също така ще бъде разгледана и аварийна ситуация, предизвикана от заливане на площадката около АЕЦ „Козлодуй".
Случаите на инциденти, предизвикани от терористични действия, включително и от самолетни катастрофи, на този етап няма да са предмет на разглежданата тук преоценка. "Моето експертно мнение е, че стените на АЕЦ „Козлодуй" са достатъчно дебели, за да издържат терористични действия. Трябва да отчетем, че АЕЦ „Козлодуй" е централа, която е пусната в експлоатация преди повече от 20 години и към онзи момент основното изискване за устойчивост на външно въздействие като самолет, е било военен самолет, който се движи с висока скорост. В разчетите тонажът на самолета е 20 т, но скоростта му е изключително голяма."
Николов очаква, че на България ще бъде наложено изискване за анализ от терористични действия със самолет от гражданската авиация. По думите на зам.-директора на централата всички досега направени тестове в АЕЦ „Козлодуй" са дали положителни резултати.
"Не се притеснявам и от новите предизвикателства, относно повишените изисквания", каза той.
Според Александър Николов пример за двоен стандарт в ЕС по отношение атомните централи е спирането на трети и четвърти блок.
Според евродепутата от ЕНП Владимир Уручев едва ли ще се стигне до затваряне на ядрени централи заради това, че не могат да издържат на самолетна катастрофа. Той очаква обаче, че ще има строга дисциплина по отношение на самолетните коридори и ще се вземат допълнителни мерки да не се нарушават тези коридори. Според него тези стрес-тестове няма да бъде единичен акт, който ще остане в историята.
Евродепутатът от ПЕС Ивайло Калфин коментира: Доколкото знам в Европа няма такава централа, която да издържи падането на голям самолет. Това е един от примерите за това, че нулев риск няма. "Националните регулатори и контролни органи носят отговорност и трябва да си свършат работата. Но след всичко, което стана във „Фукушима", те трябва да убедят и обществото, че действително тези тестове са максимално адекватни, прозрачни и резултатите им са представени пред всички", добави Калфин. Той е категоричен, че критериите, които изработи ЕС за себе си, трябва да бъдат изисквани и от страните, които искат да влязат в ЕС.