Тенденцията България да привлича по-платежоспособни туристи, чийто престой е по-дълъг от преходните години, ясно се очертава от последните данни за приходите от туризъм и реализираните нощувки в местата за настаняване с над 10 легла.
За периода януари-март 2019 г. като цяло се отчита ръст на нощувките в повечето зимни курорти спрямо същите месеци на миналата година, а постъпленията от нощувки в страната са се увеличили с 4,1 на сто. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова преди откриването на 15-ото туристическо изложение „Уикенд туризъм” в Русе. Фактът, че туристите харчат повече у нас, е важен за туристическия сектор и показва устойчивост на дестинацията, отбеляза министърът. Така, макар че за периода януари-март като брой се регистрира спад на чуждестранните туристи от около 0,3%, ефектът за сектора и за икономиката като цяло е по-добър. Отчита се, че продължителността на престоя се е увеличила основно на 7 дни в зимните курорти, при традиционна почивка през предни години 5-7 дни.
Целта ни е да насочваме повече посетители към вътрешността на страната, посочи министър Ангелкова, отбелязвайки, че събития като туристическата борса в Русе са много добро средство да покажем възможностите за отдих и в крилата на активните сезони и да насочваме целогодишно вниманието към България. Подкрепяме форума и благодаря на организаторите и местната администрация, че го организират за 15-и пореден път, коментира министърът.
Инициативата „Естествено в България - 2019 година на вътрешния туризъм“ ни помага да популяризираме все повече малко познати места, информира министър Ангелкова. Тя обясни, че от старта й през февруари вече е засечен ръст от около 2% на вътрешния туризъм. През миналата година от 27 млн. нощувки, реализирани в местата за настаняване с 10 и повече легла, 9 млн. са от българи. Министърът заяви, че се надяваме тази кампания допълнително да подпомогне и усилията на бизнеса.
Прогнозите за летния туристически сезон са за лек спад от 2-3% в броя на чуждестранните туристически посещения, каза министър Ангелкова. Тези очаквания обаче са на база на ранните записвания, много е възможно резервациите в последния момент да са силни. Месец юни ще е показателят дали ще успеем да запазим рекордните резултати от миналия сезон, уточни още министърът. На въпрос на медии тя уточни, че основната причина за очаквания спад от някои пазари са ниските цени на преките ни конкуренти – Турция, Египет, Северна Македония, Тунис, Сърбия.
Те имат възможност за пряко субсидиране на сектора и затова крайната им цена е по-ниска от нашата. Нашите конкуренти в региона, които са и добри наши партньори за далечните пазари, оферират усилено в Германия и Русия, откъдето основно може да се очаква спад, посочи министър Ангелкова. Тя добави, че регистрираме много големи ръстове за ранните записвания от Украйна – 50%, Франция – 10%, UK – 19%, Чехия и Полша с около 12%.
Курортите и хотелите са готови за началото на летния сезон, но това не значи, че проверките на Министерството на туризма ще бъдат по-малко или по-редки. Инспекциите се правят през целия сезон, мобилните групи на министерството проверяват плажовете още от януари, масираните проверки стартират от 1 юни. Планираме и съвместни инспекции с Комисията за защита на потребителите, а при сигнал реагираме незабавно, каза министърът.
Тя отбеляза, че община Русе е изключително активна в туризма, вече има учредена Организация за управление на туристически район „Дунав“. „Ние сме спечелили проект по ОП „Иновации и конкурентоспособност“ и подпомагаме дейността на тези организации. Има вече избрани външни изпълнители. В момента стартира изработването на маркетингова и рекламна стратегия, както и клипове, брошури. Планираме и участие в борси извън тези, в които традиционно участваме, така че да се подпомогне максимално популяризирането на района“, заключи министър Ангелкова. И поясни, че Министерството на туризма полага постоянни усилия за участието във формати като Дунавската стратегия и другите приоритетни оси като култура, туризъм и тези, които касаят транспорт, свързаност и околна среда. Те са изключително важни, тъй като туризмът е хоризонтална политика и зависи от достъпността и транспортната свързаност.