Следващия път, когато отидете в Лондон, непременно посетете и кафенето "Циферблат". Вземете си капучино, а ако сте гладни, има и храна. Може да седнете на удобните дивани, да се настаните с лаптоп в скута си и да проверите мейла си.
Колко ли струва? Ако останете например за 45 минути, ще ви струва 1,35 паунда.
"Циферблат" може и да ви изглежда като традиционно кафене, но не е. То е антикафене. Клиентите са приветствани да правят каквото поискат, но се обслужват сами и плащат по 3 пенса на минута.
"Циферблат" е рожба на Иван Митин, който решил да отвори антикафене в Москва през 2011.
Идеята била толкова успешна, че той отворил още девет в Русия, където веригата станала доста популярна.
Докато някои смятат, че идеята за антикафене може да пасва добре само на колективистичните разбирания на руснаците, Митин не е съгласен. В мейл до Business Insider той обяснил, че според него идеята е по някакъв начин универсална. Няма значение дали си руснак, африканец, европеец или кореец.
Всеки иска да се върне в приказка от детството си. "Циферблат" напомня на Митин за къща на дърво, в която децата заедно построяват собствен малък свят. Там глупавите и изкуствени правила на обществото не работят.
За Митин кафенетата са социалните мрежи на истинския живот. Той ги вижда като нещо повече от място за пиене на кафе. На клиентите им е позволено да организират събития, но има едно фирмено правило - без алкохол.
Заведението в Лондон е първото извън Русия и Украйна. Да отвориш кафене в един от най-скъпите градове със сигурност е рисковано. Митин обаче иска предизвикателства и ако успее там това означава, че може да отвори "Циферблат" навсякъде, защото ще е по-евтино.
Въпреки че се намира на една от най-оживените улици в града, кафенето в Лондон е скришно. Клиентите трябва да позвънят, за да влязат. То е едно от най-мъничките и уютни места, които Митин е отварял.
Оказва се, че лондончаните разбират атмосферата и идеята на това място по-бързо от хората в Русия. Изглежда, че хората в Лондон са по-уморени от потреблението и се чувстват щастливи да не бъдат клиенти.
Може ли такова място да бъде доходоносно? Според Митин може, стига да поддържа редовни клиенти, които да прекарват дълго време в кафенето. Все пак то е социален експеримент, а не бизнес план. Ако проработи, Митин има амбициозна цел в главата си - Ню Йорк.