Няма смислена алтернатива на концесията на магистрала "Тракия". Това се казва в доклад под заглавие "Относно развитието на проекта за изграждане на автомагистрала "Тракия" чрез отдаването й на концесия", подписан от министъра на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов.
Според доклада преките икономически ползи за държавата от реализацията на проекта се изразяват в над 3 милиарда евро от концесионно възнаграждение, над 700 милиона евро от данъци, над 3 милиарда евро от внесен ДДС, разкриване на над 1000 нови работни места с постоянна заетост. "Не трябва да се забравя и факта, че общата печалба на двете държавни дружества, участващи в консорциума – концесионер ще бъде над 950 милиона евро. Не на последно място трябва да се отбележат възможностите за развитие на туризма и подобряване на икономическата и бизнес среда, както и рязкото намаляване на броя на пътно-транспортните произшествия по направлението на магистралата", посочва министър Гагаузов.
В доклада се отбелязва, че координацията по този проект между Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на външните работи, министъра по европейските въпроси, Министерството на финансите е "истинско достижение на България, готова за Европа – но не само да бъде субсидирана, а готова чрез активната си роля и действия да привлича ресурс срещу пазарни гаранции". Гагаузов посочва още, че според него модела на концесията няма никакво противоречие и с идеологията на Международния валутен фонд, Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. В доклада е цитиран и отговорника за България в Главна дирекция "Вътрешен пазар" на Европейската комисия Ив Алан, според когото експертите на комисията са наясно с действащото българско законодателство и разбират, че концесията е предоставена без да е в нарушение на действащата национална процедура и пълноправното членство на България в Европейския съюз няма да доведе до отмяна на договора за концесия.
В доклада накратко се разказва и историята на концесията, като се припомня, че правителството на Иван Костов прави опит за реализация на идея още от 1994 г. за концесиониране на магистралите с включване на магистрала "Марица" в проекта "Горна Арда". Според Гагаузов първият министър на регионалното развитие и благоустройството в правителството на Симеон Сакскобургготски Костадин Паскалев препоръчва отдаването на магистрала "Марица" на концесия без търг или конкурс и възлага започването на преговори за изграждане на съвместно дружество с португалската фирма "MSF". Гагаузов изтъква и подкрепата на схемите за финансиране и конструкция на концесията от предшественика си Валентин Церовски.
Единствените слаби страни на проекта според доклада са лошото му представяне пред обществеността и съвпадението на финализирането му с предизборната кампания за парламентарни избори, където концесията "бе размахвана във всички посоки и от всички без да знаят за какво става въпрос". В доклада си Гагаузов нарича "благоприятно положително решение" евентуалното потвърждаване на законността на процедурата от прокуратурата и Върховния административен съд. Според него торпилирането на концесията "означава драматично забавяне на адаптацията на България към Европейския съюз и ще се отрази силно негативно върху европейските транзитни транспортни коридори и трансевропейската мрежа като цяло". "По-бързото приключване на разговорите по автомагистрала "Тракия" и започване на нейното строителство и ремонт ще допринесе за засилване на икономическия растеж в държавата в най-краткия срокове", завършва доклада си Асен Гагаузов. /Източник: БГНЕС