Астрономи фотографираха за първи път гигантска екзопланета

16.09.2008 | 18:32
по статията работи: Апостол Апостолов
Астрономи фотографираха за първи път гигантска екзопланета

Астрономи от обсерваторията в Хавай фотографираха за първи път гигантска екзопланета, въртяща се около млада звезда, съпоставима по маса, размери и светимост със Слънцето, съобщи newscientist.com. Планетата, 8 пъти по-тежка, 10 - по-топла и 30 000 пъти ярка от Юпитер, се намира на 500 светлинни години от нас.

Повече от 300 екзопланети са известни на науката досега. Откриването им е индиректно - по гравитационните смущения, които причиняват в движението на централните им звезди. Заснемането на екзопланети е трудно поради огромната светимост на близките звезди, която заслепява фотокамерите.

Новооткритата планета обаче се намира на 330 астрономически единици от звездата си (1 а.е. е равна на разстоянието от Земята до Слънцето. Нептун, който обитава покрайнините на Слънчевата система, е отдалечен средно на 30 а.е. от нашата звезда).

Астрономите на за първи път откриват планета, която се върти около звезда, подобна на Слънцето. През 2005 г. беше намерен аналогичен небесен обект, близо 42 пъти по-тежък от Юпитер, около звездата GQ Lupi. Именно огромната му маса го поставяше по-скоро в класа "кафяво джудже" - несъстояла се звезда, в недрата на която термоядрената реакция е "пропуснала" да се състои. Астрономите приемат, че "кафявите джуджета" са от 13 до 75 пъти по-тежки от Юпитер.

Новата планета очевидно е под критичната тегловна граница, която би я причислила към "кафявите джуджета". В екипа от астрономи, направил откритието, има съмнения, дали това небесно тяло е част от планетната система на най-близката му звезда поради огромната му отдалеченост от нея - на масивната планета биха били необходими 6000 години, за да извърши една обиколка около звездата-майка. Установяването на гравитационното единство между двете небесни тела ще отнеме десетки години астрономически наблюдения.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 17.06   1631 г. – Мумтаз Махал умира по време на раждане. В нейна чест съпругът ѝ, азиатският владетел Шах Джахан, построява за 17 години двореца гробница Тадж Махал (дн....