До 8 април 2016 г. ръководството на Български държавни железници (БДЖ) ще проведе повторен таен търг за продажбата на 53 мотриси и локомотива. Това става ясно от писмения отговор на министъра на транспорта Ивайло Московски до народен представител.
От компанията посочват, че на тайния търг ще бъдат продадени “негодни и изведени от експлоатация” мотриси и локомотиви, чието възстановяване е нерентабилно.
Според Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт обаче сезираха прокуратурата и поискаха процедурата да бъде прекратена. От отговора на транспортния министър става ясно, че той няма намерение да иска подчиненото му ръководство на БДЖ да спре тръжната процедура.
Първият търг бе насрочен за 10 март 2016 г. Само ден по-рано (09 март 2016 г.) от БДЖ взимат решение и прекратяват търга, с мотив “постигане на максимални и надхвърлящи изискванията прозрачност и публичност на фактите и обстоятелствата”. Същевременно ръководството на железниците потвърждава намерението си таен търг да се проведе след по-малко от месец.
Според гражданската организация подвижният състав, който БДЖ иска да продава е закупен със средства на българските данъкоплатци и той може да бъде реновиран. В писмото си до прокуратурата са дадени примери как това е станало в Полша, Чехия и Латвия.
“Стойността на ремонта ще бъде значително по-ниска, отколкото закупуване на нов подвижен състав”, смятат от сдружението.
От организацията са и против провеждане на търг чрез тайно наддаване, тъй като в такъв случай можело само веднъж да бъде предложена цена.