Персоналът на БДЖ за товарни превози ще бъде редуциран в съответствие с планираните обеми товари, както и с технологичните потребности, гарантиращи безопасност при превозите. Това каза изпълнителният директор на дружеството Пенчо Попов във връзка с преструктурирането на дружеството, което тече в момента, предаде Агенция "Фокус".
Имайки предвид очакваното стабилизиране на икономиката и нормализиране на взаимоотношенията между товародателите, ние като железница превозвач, се надяваме да увеличим събираемостта от нашите клиенти. Прогнозите ни за 2010 г. са, че превозените товари ще се увеличат с около 8%. "БДЖ" ЕАД разполага с капацитет от товарни вагони, както и с необходимия квалифициран персонал, за да реализира по-високи обеми, каза Пенчо Попов.
В момента БДЖ проучва възможността за намиране на стратегически партньор, който да инвестира в товарната бизнес дейност. Целта е да се повиши качеството на предлаганите услуги, както и да се
осигури адекватно поведение на транспортния пазар. Едни от основните цели, които си поставяме в областта на товарните превози, е разработването и внедряването на нови проекти, свързани с
прехвърляне на товари от шосето към железопътния транспорт, както и нови проекти в областта на комбинираните превози, заяви Попов.
Предимство на железницата е фактът, че влаковете не причиняват задръствания, за разлика от претоварения автомобилен трафик, който не само води до задръствания, но и създава предпоставки за инциденти. Чрез пренасочването на превози от "шосе" към "железница" ще се намали натоварването по пътните магистрали, както и ще бъдат редуцирани значително разходите за тяхното поддържане. Посредством разтоварването на движението по пътните магистрали, ще се намали и броят на пътнотранспортните произшествия с над пет пъти.
Не на последно място бих желал да отбележа, че прехвърлянето на товари от шосето към железницата ще намали замърсяването на околната среда с близо 85-90%. В европейската транспортна политика
железопътният транспорт е приоритетен вид транспорт именно заради своите екологични предимства. По-малко от 2% от емисиите на въглероден двуокис в Европа се дължат на железницата, докато
автомобилният транспорт генерира 90% от тези вредни емисии, съобщи директорът на БДЖ.
БДЖ работят по проект за превоз на полуремаркета (без влекачи) в специализирани вагони от Велс (Австрия) до Халкали (Турция) през Сърбия и България. Натоварването и разтоварването ще се извършва по нова технология - иновативно натоварване на полуремаркетата, като очакванията са, че това ще даде решаващ импулс за прехвърляне на движението от пътищата към железниците. През този месец извършихме тестов превоз, а до края на годината ще пътува още един влак. След февруари 2010 г. този превоз ще се извършва регулярно", съобщи Попов.
Досега в системата на "БДЖ" ЕАД съществуваха три дъщерни дружества - "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД, "БДЖ - Товарни превози" ЕООД и "БДЖ - Тягов подвижен състав (локомотиви)" ЕООД. Две от тези дъщерни дружества се запазват, тъй като те осъществяват двете основни бизнес дейности. Дъщерното дружество за локомотиви ще се влее обратно в "БДЖ" ЕАД, тъй като обслужва както пътническите, така и товарните превози и не е необходимо да съществува като отделно юридическо лице, както беше досега. Запазването на дъщерните дружества за пътнически превози и за карго услуги е свързано с необходимостта да бъдат ясно дефинирани финансовите показатели на двете бизнес дейности и да се избегне кръстосаното субсидиране от едната дейност към другата, обясни Попов.
Работи се по изграждането на информационна билетоиздаваща и резервационна система за пътниците, чрез която да се предоставя възможност за по-лесен и удобен достъп на клиентите до предлаганата транспортна услуга. Освен това сериозен е и стремежът, насочен към усъвършенстване на културата на обслужване. Персоналът, който пряко контактува с клиенти, трябва да бъде мотивиран да спазва и определени норми на поведение.
С цел да се осигури по-голямо удобство на пътниците нашите специалисти разработват варианти за развиване на комбинирани схеми „влак - автобус" за обслужване на определени направления и в определени часове, които не са приоритетни за лицензираните автобусни превозвачи. В тази връзка се разглежда възможността за въвеждане на обща резервационна система, чрез която да се предоставя възможност на пътниците да си закупуват един комбиниран превозен документ за пътуване с влак и с автобус, съобщи Попов.