На българската индустрия е необходима предвидима и устойчива икономическа среда, за да бъде конкурентоспособна на европейските и световните пазари. Един от най-важните фактори за устойчивостта в тази среда са цените на първичните носители на енергия. В условията на икономическа и финансова криза сме свидетели на променящи се цени на енергоносителите в страните-членки на ЕС. За съжаление, у нас отново се заявяват намеренията на „Булгаргаз" ЕАД да повиши рязко цените на природния газ от началото на следващата година. Това се посочва в позиция на Българската стопанска камара по повод предложеното от "Булгаргаз" поскъпване на "синьото" гориво.
От камарата посочват, че многократно са привличали общественото внимание към проблемите, възникващи пред големите индустриални потребители на енергия в резултат на изключително бавната либерализация на българския енергиен пазар.
С изменения в Закона за енергетика се въвежда пълна либерализация на пазара на природен газ в Република България от 01.07.2007 г., в изпълнение на Европейската газова директива, всички потребители на природен газ в страната придобиват статут на привилегировани и имат право да избират откого да закупуват природен газ, т.е. своя доставчик.
За съжаление, понастоящем тази либерализация съществува само на хартия. В съответствие с измененията в законодателството, при регулирани от държавата цени, следва да се реализират не повече от 10% от количествата природен газ в страната, като останалите трябва да се договарят на свободния пазар. Тази законова разпоредба не се изпълнява и в резултат на това цените за всички категории потребители не са пазарно определени, а административно регулирани. Продължаващата намеса на държавата в ценообразуването на природния газ прави икономиката ни неконкурентоспособна.
Реални стъпки от страна на държавните монополисти „Булгаргаз" ЕАД и „Булгартрасгаз" ЕАД за осъществяване на либерализацията на търговията с природен газ все още не са предприети. И днес „Булгаргаз" ЕАД не позволява на своите потребители да предоговарят съществуващите дългосрочни договори за доставка и продължава да се държи като монополист от близкото социалистическо минало, посочват още от стопанската камара.
Монополистът не договоря, а налага условия на своите клиенти, независимо от промяната на пазара, настъпила в следствие на световната финансово-икономическа криза. А при наличието на дългосрочни договори и кризисна обстановка, индустриалните потребители повече от всякога се нуждаят да бъдат информирани възможно най-рано за изменение на ценовите равнища.
В тази връзка, за да се създаде възможност за бързо преодоляване на натрупаните проблеми, от БСК предлагат:
- да се промени, допълни и усъвършенства срочно нормативната уредба в енергетиката;
- да се прекрати намесата на държавата при ценообразуването на природния газ на вътрешния пазар;
- да се отмени административно определената в Наредбата за регулиране цените на природния газ надценка от 3% за „Булгаргаз" ЕАД и да се ускори прилагането на европейската практика за пазарно определяне цените на природния газ и топлоснабдяването;
- да се осигури възможност за сключване на краткосрочни договори за доставка на първичните енергоносители;
- да се премахне кръстосаното субсидиране, чрез:
- въвеждане на диференцирани цени на природен газ в зависимост от количеството и режимите на потребление;
- елиминиране на възможността за субективно определяне цените на топлинната и електрическата енергия, произвеждани от топлофикационните централи и други когенеращи мощности, като се приеме единна методика.
- да се прилагат съвременни финансови механизми (хеджиране, в т.ч. валутно) за намаление колебанията в цените на природния газ.