БСК разработи професионални стандарти за 72 длъжности

09.02.2012 | 16:43
по статията работи: Петър Чернев
Според организацията нововъдението ще даде възможност на ВУЗ-овете да си "сверят часовниците" с бизнеса
БСК разработи професионални стандарти за 72 длъжности
Снимка: Econ.bg

Създадени са професионални стандарти за 72 ключови за развитието на браншовете длъжности в секторите - електроника, електротехника, машиностроене, металургия, месопреработване, мебелна промишленост и туризъм. Това става ясно от информация на Българската стопанска камара (БСК). Организацията е един от партньорите по проекта "Разработване и внедряване на информационна система за оценка на компетенциите на работната сила по браншове и региони". Той се реализира по ОП "Човешки ресурси" и е на стойност 8.9 млн. лв.

Сред първите длъжности, за които са разработени компетентностни профили, са: ръководител продажби; ръководител производство; мениджър по качеството; ръководител отдел човешки ресурси; ръководител технически и качествен контрол; управител на хотел;  управител на ресторант; ръководител участък; началник смяна; началник склад; технолог; инженер електроник; инженер механик; инженер конструктор; инженер еколог; енергетик; специалист доставки; специалист логистика, екскурзовод; аниматор; сервизен техник; моделиер; дърводелец мебелист; тапицер машинен оператор; барман; сервитьор; електрозаварчик; монтажник хладилни и климатични инсталации; стругар; фрезист; шлосер монтажник; пещар и др.

Компетентностните модели ще подпомогнат процесите по управление на човешките ресурси в предприятията. Ще бъдат използвани, като основа за създаването на държавни образователни стандарти и внедряването на система за признаване на знания, умения и компетентности, придобити по неформален път.

От БСК коментираха за Econ.bg, че за първи път предприята от един сектор, които по принцип са конкуренти, са си сътрудничили при разработването на професионалните стандарти. Освен това те дават възможност на висшите учебни заведения да си "сверят часовниците" за нуждите на бизнеса. Също така беше обяснено, че университети ще имат право на избор за това дали включат в образотелните си програми курсове, касаещи стандартите.

Всеки компетентностен профил на длъжност съдържа описание на длъжността (основни функции, условия на труд, изискван професионален опит, знания и умения), както и набор от 12 общи, технически и управленски компетенции и списък с конкретни поведенчески индикатори, с които се измерва нивото на владеене на компетенциите. С нововъдението се цели и улесняване на трансфера на служители от едно предприятие в друго от същия сектор.

Дефинирани са над 800 компетенции, като за всяка от тях са разписани възможните пътища за придобиване и инструментите, с които може да бъде оценена. Това става ясно още от информацията на БСК.

Най-често изискваните компетенции за успешното практикуване на длъжностите са: разбиране на бизнес процесите; разбиране на продуктите; фокус върху клиента; осигуряване на качество; управление на хора и процеси; ориентираност към  резултати; осигуряване на безопасност;  умение за работа със специфично производствено оборудване;  дигитални компетенции; внимание към детайла; грижа за машината;  работа с материалите;  организационни умения; гъвкавост и адаптивност; надеждност; поемане на отговорност; решаване на проблеми; работа под напрежение; инициативност; аналитично мислене; умения за планиране и контрол; мотивиране; управление на конфликти; общуване; изграждане на взаимоотношения; работа в екип; асертивност; лидерство  и пр.

До средата на годината компетентностните профили на ключовите за седемте сектора длъжности ще бъдат тествани и валидирани в практиката на 70 пилотни предприятия. Това ще се извърши от водещи оценители, обучени и сертифицирани в рамките на проекта. До месец юли 2012 г. ще бъдат консултирани и обучени за работа с информационната система за оценка на компетенциите над 560 ръководители на екипи и специалисти  човешки ресурси в пилотните предприятия. В рамките на тази задача  и със съдействието на ръководствата на пилотните предприятия, ще бъдат оценени компетенциите на  350 специалисти, за чиито длъжности са разработени компетентностни профили.

До края на годината предстои да бъдат разработени компетентностни модели в още 10 икономически сектора - енергетика, строителство, търговия на едро и дребно, химия, транспорт, консервна промишленост, добивна промишленост, фасилити мениджмънт, производство на мляко и млечни продукти, дейности по охрана и разследване. Те ще включват професионалните стандарти за около 100 ключови за тези сектори длъжности.

До края на проекта (октомври 2013 г.) БСК, чрез изградената национална референтна мрежа, ще обучи и сертифицира над 2100 специалисти от 200 пилотни предприятия в страната по ключови компетенции - бизнес организация и ефективност, дигитални компетенции и умения за работа с Информационната система за оценка на компетенциите.

През следващата година най-рано ще започне и лобирането пред държавата новите професионални стандарти да бъдат приети.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 21.11   695 г. – Свети Вилиброрд е ръкоположен за пръв епископ на фризийците. 1344 г. – Започва строежът на сегашната катедрала "Свети Вит", когато епископът...