АТМ услугите могат да подпомогнат възстановяването на малкия бизнес от кризата, причинена от COVID-19. Това показва проучване на глобалната компания за финансови услуги Euronet. Парите в брой все още са от решаващо значение за успешното функциониране на икономиките и затова ще имат ключова роля в пост-COVID периода. Според изследване на Европейската централна банка от 2020 г., 73% от всички плащания в търговски обекти в Европейския съюз са били кешови.
Експертите от Euronet подчертават необходимостта от въвеждането на иновации и адаптирането към новата реалност, така че възстановяването да бъде ускорено. Такива иновативни подходи могат да бъдат доставка на храна до вратата и без физически контакт, виртуални курсове, онлайн събития и видео конференции, в които дигиталните плащания са силно застъпени. Тези практики биха били работещи за редица бизнеси, но за други, особено малките и средни предприятия, не биха били ефективни. Разработването на системи за дигитални плащания изисква големи суми и затова инсталирането на банкомат наистина би било по-разумната опция, тъй като би гарантирало допълнителен доход от наеми за малкия бизнес (по-специално за магазини, ресторанти, семейни хотели). Според Euronet надеждно ATM устройство, инсталирано в търговски обект, може да допринесе за увеличаването на клиентския поток, което е още един фактор за ускоряване на пост-COVID възстановяването.
Този подход е напълно приложим за българския пазар, където повече от 80% от плащанията са в брой. Също така според скорошно проучване на Европейската централна банка, броят на картовите трансакции у нас е едва 28.8 на глава от населението на година2. Така България се нарежда на последно място по този показател от всички страни членки на ЕС. Тези резултати доказват, че парите в брой са от ключово значение не само за местния бизнес, но и за цялото общество. Важно е това да се вземе предвид при обсъждането на потенциални мерки за възстановяване след пандемията.
„Парите в брой остават основно разплащателно средство за българските потребители, особено за по-възрастните и хората с ниски доходи. С нашата мрежа от банкомати в страната искаме да осигурим по-добър достъп до кеш за потребителите, но и да подкрепим малкия бизнес, като му помагаме да увеличи приходите и да се възстанови от кризата, причинена от коронавируса“, каза Калина Стойкин, регионален мениджър на Euronet за България.
Наскоро Euronet стартира мащабна кампания „ATM за общността“, която цели осигуряване на бърз и лесен достъп до пари в брой в отдалечени райони в България. Инициативата ще обхване малки населени места в цялата страна, в които няма банкомати.