С нова схема на движение от лятото
Маршрутните линии, които в момента прекосяват центъра на столицата, за да превозят пътниците между двата края на града, ще бъдат спрени от движение. Белите микробуси ще обикалят само в кварталите и ще стигат до станциите на метрото. Част от маршрутките ще играят ролята на крайградски транспорт и ще свързват столицата със селата. Това предвижда новата схема за движение на микробусите, която предстои да бъде въведена през лятото на следващата година. Очаква се в нея да бъдат вписани маршрутите на най-много 20-25 линии.
„Идеята ни е да търсим ролята и функцията на маршрутките на допълнителни автобусни линии, каквато е по наредба и закон, т.е. на довеждащ транспорт, на вътрешноквартален и подпомагащ крайградските автобусни линии транспорт. Намерението ни е да няма маршрутки, които да свързват единия край на града с другия”, обясни в интервю за в. „Монитор” зам.-кметът по транспортна на Столичната община Любомир Христов. В момента в столицата се движат маршрутки по 40 линии.
От сдружението на превозвачите обаче отчитат спад на пътниците заради финансовата криза и пускането на метрото от „Люлин” до „Младост”.
„След пускането на втория лъч през 2012 г. това ще е още по-осезаемо. Колкото и да е бърза една маршрутка, няма как да е конкурент на метрото. Но тя може да бъде довеждащ до метрото транспорт”, коментира още Христов.
Другата идея, която в момента се обсъжда на „Московска” 33, е маршрутките да подсилят крайградските автобусни линии и да са надежден транспорт за хората от селата. Очаква се броят на микробусите по тези направления да бъде увеличен.Новата схема на движение на маршрутките ще стане факт най-рано през лятото на следващата година. Тогава Столичната община трябва да подпише договори с нови фирми превозвачи, тъй като сегашните изтичат през юни. Операторите по линиите ще бъдат избрани с конкурс.
„Предстои подготовката на документацията за търга по Закона за обществените поръчки. В нея ще залегнат схемите за движение на маршрутките, срокът на договорите и т.н.”, обясни зам.-кметът по транспорта. По думите му общината ще успее да проведе процедурата до лятото, а сегашните договори ще бъдат анексирани само ако търгът се обжалва в съда.
„Коментират се различни варианти за маршрутките. Най-важното е новите линии да са рентабилни, т.е. да има търсене от хората и превозвачите да печелят. В момента колите по част от маршрутите са празни”, коментира шефът на Сдружението на маршрутните превозвачи Витан Андреев.
От януари режат 13 линии
13 маршрутни линии в столицата ще бъдат закрити най-късно до Нова година. Причината е, че пътникопотокът по тях е намалял значително, тъй като част от бусчетата дублират маршрута на метрото. Реорганизацията на движението е по искане на Сдружението на маршрутните превозвачи.В момента в София возят 40 маршрутки.
През последните месеци по желание на фирмите оператори бяха закрити 9 линии, тъй като били нерентабилни. Според предложението спрени от движение ще бъдат бусчетата по линии: 4 (от жк "Западен парк" до жк "Младост 3"), 13 (от с. Мало Бучино до кв. "Илиянци"), 19 (от Суходол до Бусманци), 23 (жк "Люлин 1" Студентски град), 25 (от Бистрица до магазин "Метро-Божурище"), 28 (от жк "Левски Г" до кв. "Княжево"), 30 (от летището до кв. "Филиповци"), 36 (Кокаляне кв. "Модерно предградие") и 49 (от жк "Левски Г" до Зимния дворец).
„Обсъжда се закриване на още 4 линии. Реорганизацията се прави преди новите договори и схеми на движение, тъй като фирмите са категорични, че возят на загуба и не искат да ги експлоатират”, обясни зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.
Пускат карти за пътуване 2 в 1
Картите за метрото и автобусите да важат и за маршрутките, обмислят на „Московска” 33. Това е единият вариант на компенсиране на хората, които ще трябва да се прекачват от маршрутка на друго превозно средство, за да стигнат до желаната точка. Това е вариант, ако маршрутките бъдат интегрирани в системата на градския транспорт. Възможно е обаче те да продължат да се финансират на стопански принцип – сами да определят цената на билета и прибират печалбата. Тези варианти предстои да бъдат обсъждани.
Шофьорите на маршрутките, които играят роля на довеждащ транспорт от метрото до кварталите, често таксуват пътниците на 1 лев. Става въпрос основно за линиите, които возят от станция "Г.М. Димитров" до "Младост", "Дървеница" и до Студентския град. Вечер шофьорите често таксуват пътниците с 1 лев вместо с 1,50 лв. и не им издават билет, разказаха пътуващи. За намаляването на цената обаче няма официално решение.