Маршрутките в София няма да минават през центъра, а броят им ще е на половина от края на юли. Някои от договорите на маршрутните превозвачи изтичат в края на този месец, а други - през юли. Наскоро общината обяви, че ще замени маршрутките с малки автобуси, които да вземат ролята на довеждащ транспорт, припомня вестник "Сега".
Решихме да отложим спирането им изцяло, защото с пускането на втория метролъч транспортната картина ще се промени коренно и няма смисъл да караме фирми да инвестират сега при положение че ще стане ясно кои линии да останат, когато се пусне метрото, коментира зам.-кметът по транспорта Любомир Христoв.
От 48 маршрутни линии, за които има договори от преди 7 г., по информация на превозвачите сега реално се експлоатират 22. Ще предложим да останат между 13 и 16 линии, които сега се ползват и са необходими. Те обаче няма да минават през центъра на града - по жълтите павета, по ул. "Г.С. Раковски", през пл. "Св. Неделя", обясни Христов. Ще останат маршрутките, които обслужват селата, както и направленията от кв. "Надежда" и кв. "Овча Купел" към "Студентски град", маршрутът "Владая" - Централна гара. Това са трасета, по които няма удобен градски транспорт и маршрутката е единственият вариант за хората.
Със сигурност ще бъдат закрити обаче линиите, които дублират метрото, като например маршрутките от "Младост" до "Люлин". Самите превозвачи вече прекратиха част от договорите си - закриха се линии 4, 19, 23, 24, 25, 26, 28, 30, 36, а 1 и 46 се сляха. Все още обаче има маршрутни линии, които обслужват много пътници - например линии 9 (от "Надежда" до "Дружба"), 15 (от "Овча купел" до "Слатина"). Председателят на асоциацията на маршрутните таксита Витан Андреев обясни, че не са запознати с подготвените промени, но ще настояват всички от експлоатираните в момента линии да останат.
Общината разработва нова транспортна схема, според която маршрутките ще бъдат заменени от по-малки автобуси, които ще играят ролята на довеждащ транспорт до основните автобусни и трамвайни линии и до метрото. Новите конкурси най-вероятно ще бъдат обявени в края на годината. На "Московска" 33 мислят за два варианта - да възложат директно на "Столичния автотранспорт" новите трасета или да обявят конкурс. Ако се избере първият вариант, общинската фирма ще трябва да купи нови возила, въпреки че има над 42 млн. лв. дългове.
Ред
Кметството обяви, че довеждащите автобуси няма да спират като маршрутките - където е удобно на всеки пътник, а само на определени спирки. Това според общината ще затегне дисциплината и ще намали инцидентите. Транспортната схема ще заложи по 1-2 довеждащи линии в големите квартали. Един от вариантите е билетчето от новите автобуси да се комбинира с метрото и да струва 1.60 лв. В момента маршрутките возят с 10 ст. по-евтино.